Strukton gecontracteerd voor megaklus station Amsterdam Centraal
Nieuws
ProRail gunt het grootste contract in de grootschalige verbouwing van Amsterdam Centraal aan Strukton. Zij gaan voor ProRail de huidige perrons verbreden en verlengen, de opgangen naar de perrons aanpassen, een nieuwe bredere oostelijke reizigerstunnel met winkels realiseren en onder de sporen een fietsenstalling bouwen voor een kleine negenduizend fietsen.
Een langjarige, ingrijpende operatie
Tegelijkertijd wordt ook de monumentale waarde van het station in ere hersteld. Hiervoor tekenden John Voppen, CEO van ProRail en Martin Bos, directeur van Strukton Rail-Civiel op 27 september 2023 de aanneemovereenkomst.
In 2024 start Strukton met de eerste spoorbak en het zesde perron en sluit daarmee aan op de werkzaamheden aan de eerste brug en de infrastructuur die uitgevoerd worden door collega-aannemer Dura Vermeer. Vervolgens wordt tot 2028 ieder jaar, van noord naar zuid, een spoorbak en een brug onder handen genomen.
Meer werkzaamheden
Naast het verbreden en verlengen, verdelen we de perrons evenwichtiger over het station. Zo kunnen straks tegelijkertijd langere treinen en ook meer treinen aan de oostkant van het station halteren. Om ruimte voor die verbrede perrons te maken, verdwijnen enkele tussenliggende middensporen. Daarvoor moeten ook liften, trappen en roltrappen in alle reizigerstunnels worden aangepast. Deze komen dan weer netjes in het midden van de perrons te zitten.
Naast de werkzaamheden voor het verbreden van de oostelijke reizigerstunnel wordt onder de oostelijke sporen de huidige oostelijke fietsenstalling uitgebreid naar bijna 9000 stallingsplekken.
Het ontwerp voor de fietsenstalling is gemaakt door Arcadis. Architectenbureau ZJA is verantwoordelijk voor het integrale stationsontwerp. In nauwe samenwerking met Braaksma & Roos en Arcadis hebben zij het Definitief Ontwerp geleverd en alle vergunningaanvragen begeleid.
Complex
Strukton gaat aan het werk terwijl het station gewoon in bedrijf is. Reizigers lopen langs de werkzaamheden, winkels liggen pal naast een trap of opgang en de treinen blijven rijden. John Voppen: “Het is een complexe klus, in een monumentaal station, dat ook nog eens open blijft tijdens alle werkzaamheden. Ik ben blij dat Strukton deze klus voor ons gaat klaren. We hebben er alle vertrouwen in dat ze dit op een goede manier gaan doen.”
Meer ruimte
Reden voor de verbouwing is dat naar verwachting het aantal reizigers op Amsterdam Centraal zal stijgen van 200.000 naar 275.000 per dag in 2030. Hierdoor is er meer ruimte nodig voor reizigers én voor meer treinen. De komende zeven jaar wordt door ProRail in en om station Amsterdam Centraal hard gewerkt.
Meer nieuws
-
Wisselpuzzel gelegd op Den Haag Centraal
20 november 2024
-
Eerste klussen in Den Helder Zuid zitten erop
18 november 2024
-
Komend weekend werkzaamheden op Den Haag Centraal
15 november 2024