Studie naar derde treinperron Amsterdam Zuid
Nieuws
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft aan ProRail opdracht gegeven voor een planning- en studiefase naar een toekomstig derde treinperron voor station Amsterdam Zuid. Het station heeft nu twee perrons. Zuidasdok houdt rekening met een derde perron.
Ruimte maken
Een derde treinperron, naast de twee metroperrons, past in een groter plan om Amsterdam de komende jaren via het spoor bereikbaar te houden. De bouw ervan kan pas beginnen wanneer de A10 Zuid op deze locatie in een tunnel ligt. Zonder die tunnel is er onvoldoende ruimte voor een derde perron, met twee extra treinsporen.
De besluitvorming over een toekomstig derde treinperron is eind vorig jaar een fase verder gekomen. Dit schreef staatssecretaris Vivianne Heijnen van I&W op 1 maart in een brief aan de Tweede Kamer. Het ministerie, de gemeente Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam hebben met medewerking van ProRail en NS gezamenlijk de zogenoemde ‘brief aan de Tweede Kamer’ genomen. Dit besluit volgt op een verkenning die in 2018 is gestart en maakt het mogelijk om internationale hogesnelheidstreinen naar station Amsterdam Zuid te rijden in plaats van naar station Amsterdam Centraal.
Grootschalig aanpassing Amsterdam Zuid
De verplaatsing van een deel van het internationale treinverkeer naar station Amsterdam Zuid maakt deel uit van een groter plan om de toenemende drukte op het spoor de komende jaren het hoofd te bieden. Hiervoor is uitbreiding op Amsterdam Zuid nodig en wordt een nieuw derde perron met twee treinsporen gebouwd, inclusief trappen, roltrappen en liften.
Het huidige zuidelijkste treinperron – in de toekomst dus het middenperron - wordt aangepast voor hogesnelheidstreinen. Aan de zuidzijde van het middenperron komt op maaiveldniveau (dus onder de sporen) een lounge voor treinreizigers die vertrekken naar Londen en daar zal de persoons- en bagagecontrole plaatsvinden. Ook treinen naar bijvoorbeeld Brussel en Parijs vertrekken vanaf het middenperron, maar de reizigers maken gebruik van de normale opgangen, zonder douane.
Zuidasdok
De bouw van een derde treinperron is momenteel geen onderdeel van Zuidasdok. Maar door de snelweg ter hoogte van het station te ondertunnelen, maakt Zuidasdok het derde perron wel mogelijk. Ook is de extra stationspassage die nu gebouwd wordt, de Brittenpassage, al voorzien van een dak waarover treinen kunnen rijden op de twee extra sporen.
Uiterlijk in 2027 wordt besloten of het project derde treinperron als laatste bouwstap wordt toegevoegd aan het programma Zuidasdok of dat, andersom, enkele onderdelen van Zuidasdok worden toegevoegd aan het project derde perron. De start van bouw van een derde treinperron zal naar verwachting niet voor 2030 plaatsvinden.
Verbouwing station Amsterdam Zuid
Station Amsterdam Zuid verwerkt nu al ruim 80.000 reizigers per dag. Met de komst van de Noord/Zuidlijn in 2018 en de groei van het treinverkeer op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad worden dat er zeker drie keer zoveel: 250.000 reizigers per dag in 2030.
Meer nieuws
-
Liften op station Nijmegen Heyendaal langer buiten gebruik
17 december 2024
-
Vernieuwde ov-knoop Eindhoven Centraal weer een stap dichterbij
13 december 2024
-
Puzzel mee: doorontwikkeling MerwedeLingelijn
11 december 2024