Testen met 5G in het Rail Fieldlab
Nieuws
In het Railcenter Amersfoort is op 18 september het Rail Fieldlab geopend. Dit is een realistische testomgeving waarin de spoorsector toepassingen met 5G kan testen. 5G is cruciaal voor de onze sector, die steeds meer draait om data, automatisering en digitalisering.
5G-netwerk
Het Rail Fieldlab (RFL) is de enige testomgeving in Nederland waar de spoorsector in een realistische spoorse omgeving aan de slag kan met een privaat 5G-netwerk. Het RFL heeft als doel innovatie in de sector te versnellen door partijen kennis en ervaring op te laten doen met 5G. Alle opgedane kennis wordt gedeeld, zodat de hele sector hiervan kan profiteren. En dat is hard nodig om (toekomstige) uitdagingen het hoofd te bieden.
Het 5G-netwerk blijkt een essentiële schakel met mogelijkheden voor real time gegevensoverdracht, verbeterde netwerkcapaciteit en betrouwbare verbindingen. Zo is het een fundament voor FRMCS (de opvolger van GSM-R ) en voor het real-time monitoren van assets. Dat laatste leidt tot snellere interventie bij storingen en minder hinder voor reizigers.
Robothond SPOT en draadloze object controller
Het Rail Fieldlab is er voor de hele spoorsector. Ook ProRail doet mee. Op dit moment testen wij de inzet van robothond SPOT en de draadloze 'object controller' voor ERTMS ERTMS. Voor beide casussen zijn een aantal eigenschappen van 5G essentieel. Denk aan hoge betrouwbaarheid, laag energieverbruik, grote hoeveelheden data tegelijk versturen en de mogelijkheid om prioriteit toe te kennen aan bepaalde functies. Het RFL maakt het mogelijk deze toepassingen nu al te testen, zodat ProRail zich voor kan bereiden op de toekomst.
Het RFL is een samenwerking van ProRail, NS en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Ook kennispartners TU Delft, TNO en MCS werkten mee.
Visie op digitalisering
Het verkennen van snellere, slimmere en meer gedigitaliseerde oplossingen wordt steeds belangrijker om onze klanten en partners (vervoerders, verladers en bredere omgeving) optimaal van dienst te kunnen zijn. Dat is tevens het uitgangspunt van onze Visie op Digitalisering.
Meer nieuws
-
Spoorcapaciteit vergroten met kunstmatige intelligentie
31 januari 2023
-
Glasvezel inzetten als sensoren
9 december 2022
-
Proeftuin innovatieve maatregelen versteviging spoordijken
3 oktober 2022