Trein Ede gestopt uit veiligheid
Nieuws
Bij Ede ontspoorde op vrijdagmiddag 19 mei de voorste wielen van een langzaam rijdende trein. Omdat de trein daar niet verder mocht werd die uiteindelijk op deze manier uit veiligheid gestopt. ILT en ProRail doen onderzoek naar de oorzaak van het incident.
Lage snelheid
De trein vertrok van station Ede-Wageningen en reed met lage snelheid op een zijspoor. Na enkele honderden meters ontspoorden uit veiligheid alleen de voorste wielen van de trein. Daarmee kwam de trein tot stilstand en daar ging het om. De trein stevende namelijk af op het hoofdspoor, om daar op in te voegen en verder te rijden richting Arnhem, maar op dat moment was het nog niet vrij gegeven voor deze trein. Via een beveiliging in het spoor werd de trein daarom stilgezet. Hoe de trein zover kon komen onderzoeken ProRail en ILT.
Extra middel
Het gereguleerd uit de rails laten lopen van de trein gebeurde door een zogenaamde ontspoortong. Het is een beveiliging die in het spoor zelf ligt en als extra middel wordt gebruikt boven op technische systemen in de trein en langs het spoor. Deze tong ziet eruit als een wissel. Een normaal wissel leidt een trein een ander spoor op. Dit wissel leidt de trein in het spoorbed, zodat de trein opzettelijk tot stilstand komt. Deze beveiliging ligt alleen in spoorgedeelten waar met lage snelheden gereden wordt en de omgeving ervoor geschikt is. Reizigers voelen slechts een lichte hobbel en dat de trein tot stilstand komt.
Schade beperkt
De reizigers zijn na dit incident met bussen vervoerd. De trein is door ProRails Incidentenbestrijding weer op de rails gezet en op eigen kracht verder gereden. Het spoor heeft schade aan dwarsliggers, die op den duur gerepareerd dienen te worden. Deze beveiliging ligt alleen op plekken in het spoor waar treinen langzaam rijden en de situatie er om vraagt. Door de lage snelheid blijft schade beperkt en de veiligheid maximaal gewaarborgd. Het is uitzonderlijk dat een trein op deze manier stil wordt gezet.