Treindienstleider Marco Verweij: ‘Nog geen dag spijt’
Nieuws
“Omleiden van treinen is een beetje puzzelen”, vertelt Marco Verweij. Hij is senior treindienstleider bij de Verkeersleiding van ProRail. Wat verandert er voor hem, als er na de spoorvernieuwingen de treinen op Utrecht Centraal nauwelijks meer wissels zijn? En hoe ziet zijn werkdag eruit?
Collegiale sfeer
Marco Verweij kwam als twintigjarige bij ProRail en heeft daar, zes jaar later, nog geen dag spijt van. Integendeel. “Ik vind het werk nog steeds leuk, net als de collegiale sfeer hier. Afhankelijk van een vroege, late of nachtdienst begin ik ’s middags,’s avonds of ‘s nachts. Elke dag is anders. Is het rustig, dan kan ik me inlezen in de lopende zaken, taken en processen. Is het druk, bijvoorbeeld door vertragingen, dan moet je treinen bijsturen of omleiden.”
Veel keuzes
“Omleiden is leuk, eigenlijk een beetje puzzelen. Heb je een traject onder je hoede met veel sporen en wissels, dan heb je ook veel omleidingskeuzes. Het ingewikkeldst voor ons is Utrecht Centraal zelf: geografisch het kleinste gebied, maar logistiek het meest complexe met al die sporen.”
Mensenwerk
“Als straks de sporen elkaar niet meer kruisen, blijft een vertraging daarmee voortaan beperkt tot één corridor, een route zeg maar. Verder blijft de praktijk een factor – bijvoorbeeld de materieelwisselingen en personeelsomloop van NS. Er zullen nog steeds machinisten moeten overstappen van de ene op de andere trein. Een deel blijft ook gewoon mensenwerk. Veilig plannen is momenteel een belangrijk onderwerp. Dan pas je de dienstregeling op zo’n manier aan dat seinen waar mogelijk altijd op groen staan. In de praktijk zal ons werk opschuiven van micromanagement naar verder vooruit plannen.”
Trots
Naast senior treindienstleider is Marco ook praktijkexaminator. “Nieuw opgeleide treindienstleiders moeten op een gegeven moment een proeve van bekwaamheid afleggen. Die neem ik af. Zelf ben ik opgeleid in 2010, het jaar dat een brand op de verkeersleidingspost in Utrecht al het treinverkeer stillegde. Ik maakte voor het eerst mee wat een impact dat heeft. Dan is ProRail landelijk nieuws. Maar alle andere dagen van het jaar vindt iedereen het vanzelfsprekend dat het wél goed gaat. Daar ben ik eigenlijk wel heel trots op.”
Wielrennen
“In mijn vrije tijd wielren ik graag en kan dat combineren met m’n werk. Zeker in de zomer rijd ik dan vanuit mijn woonplaats Bussum naar Utrecht; zo’n 25 kilometer. In 2010 ben ik samen met een vriend voor de Johan Cruijff Foundation van Amsterdam naar Barcelona gefietst. Heel gaaf.”