Treinen die zeilen
Nieuws
Goederentreinen die zeilend binnenrijden? Dat klinkt als een foutje, maar toch klopt het. Een goederentrein heeft namelijk geen diesellocomotief meer nodig om een terminal binnen te rijden. Dat scheelt veel tijd en bovendien is het goed voor het milieu en de portemonnee. De Provincie Gelderland wil dit in de nieuw te bouwen railterminal in Valburg aan de Betuweroute gaan toepassen en heeft ProRail gevraagd hiervoor een innovatieve simulatieproef te doen.
Zeilen waar geen bovenleiding is
Zeilend binnenrijden gebeurt op een stuk spoor waar geen bovenleiding is. De goederentrein komt aan en rijdt richting de terminal. Waar de bovenleiding eindigt, schakelt de machinist de stroom af en laat de stroomafnemer zakken. De trein ‘zeilt’ verder over het stuk spoor waar geen bovenleiding is. De machinist stopt de trein exact na het begin van de bovenleiding. Het verschil met de huidige werkwijze is dat er geen diesellocomotief meer nodig is.
Uitdagende klus
Het vakmanschap van de machinist is hard nodig bij zeilend binnenrijden. De machinist moet zijn snelheid goed regelen bij het einde van de bovenleiding en heel precies remmen. Het vraagt ook veel handelingen voor zowel de stroom als de beveiliging. In de simulatie is hiermee geoefend. De machinist kreeg daarin te maken met verschillende situaties die oplopend waren in moeilijkheidsgraad. Ook is onderzocht of de verschillende handelingen voor de machinist uit te voeren waren.
Eerste resultaten
Tijdens de simulatie bleek dat de testmachinisten goed in staat waren om de trein zeilend uit te laten rollen en hun trein op de juiste plaats konden stoppen. Zelfs in de lastigste situatie met een combinatie van slecht zicht en gladheid lukte dit. De machinisten zien zeilend binnenkomen als een uitbreiding van hun vakmanschap. Daarnaast gaven ze tips om het zeilend binnenkomen te verbeteren, bijvoorbeeld met afstandsbordjes tot het einde van het zeilen. Met de resultaten werkt ProRail het plan verder uit.
Verschil met de huidige werkwijze
In de huidige situatie stopt de trein op de terminal. Daar wordt de elektrische locomotief vervangen door een diesellocomotief. Deze dieselloc sleept de trein door de terminal en zet hem stil om te laden en lossen. Soms wordt de diesellocomotief afgekoppeld om tussendoor andere treinen te rangeren. Na het laden en lossen sleept de dieselloc de trein weer naar het emplacement en zet de trein stil op een plek met bovenleiding. Daar wordt de dieselloc weer verwisseld voor een elektrische locomotief.
Voordelen zeilend binnenrijden
Met zeilend binnenkomen zijn verschillende voordelen te behalen. De emissie van stikstof en CO2 wordt ermee verminderd. Daarnaast levert het een flinke tijdsbesparing. Het proces voor het in- en uitrijden van de railterminal wordt versneld, er is immers geen wisseling van de locomotieven meer nodig. Dat is goed voor de snelheid van het spoorgoederenvervoer en de aantrekkelijkheid van de terminal. Het uitsparen van deze loc maakt de exploitatie van de railterminal ook goedkoper.
ProRail innoveert
ProRail zoekt continu naar innovatieve oplossingen om het spoor veiliger, betrouwbaarder en duurzamer te maken. Hiermee proberen we storingen en vertragingen te voorkomen, het spoor in topconditie te houden en te vernieuwen. Dat doen we samen met vervoerders, aannemers, ingenieursbureaus, kennis- en onderwijsinstellingen, overheden, leveranciers en startups.