Tussenstand aanpak blusvoorzieningen Rotterdamse haven
Nieuws
ProRail en de aannemers hebben de afgelopen twee jaar hard gewerkt om de blusvoorzieningen conform de gestelde eisen op de Rotterdamse havenemplacementen Europoort, Botlek, Pernis, Maasvlakte West / West-West en Waalhaven Zuid te realiseren. Op vier van de vijf emplacementen zijn de vóór 1 januari 2023 geplande werkzaamheden afgerond. Hierdoor kan het rangeren van gevaarlijke stoffen op deze emplacementen doorgaan.
Het werk gaat door
Aannemers Swietelsky (Botlek en Europoort), BAM (Waalhaven Zuid) en Dura Vermeer (Maasvlakte West/West-West en Pernis) hebben deze werkzaamheden uitgevoerd. In opdracht van ProRail werkt Dura Vermeer de komende weken nog door aan de blusvoorzieningen op emplacement Pernis. In die periode rangeren hier geen goederentreinen met gevaarlijke stoffen. Dit betreft ongeveer zeventig goederentreinen per week. Deze proberen wij zo goed mogelijk om te leiden.
Tijdelijke voorzieningen
Op de emplacementen Maasvlakte West/West-West en Waalhaven Zuid zijn, naast de definitieve blusvoorzieningen, enkele tijdelijke voorzieningen aangelegd. Zo blijft op Waalhaven Zuid de blustrein rijden. Hierdoor kunnen we een spoor langs de oostzijde ook gegarandeerd van bluswater voorzien.
Op Maasvlakte Zuid maakt ProRail tijdelijk gebruik van brandkranen op het terrein van ECT. Met deze tijdelijke voorzieningen is de veiligheid geborgd. Deze voorzieningen hebben geen invloed op de logistieke functies. Ook belemmeren ze niet het rijden en rangeren van wagons met gevaarlijke stoffen. Per 1 januari 2023 wordt emplacement Waalhaven Zuid weer volledig opengesteld. Daar gold sinds april 2021 een beperking voor het behandelen van gevaarlijke stoffen op zes van de vijftig sporen.
Laatste definitieve blusvoorzieningen
Na 1 januari 2023 worden de tijdelijke voorzieningen op Maasvlakte West/West-West en Waalhaven Zuid vervangen door de aanleg van de laatste definitieve blusvoorzieningen. Eind tweede kwartaal 2023 dienen deze gereed te zijn. Naast de blusvoorzieningen wordt de komende maanden ook hard gewerkt om andere werkzaamheden af te ronden. Denk aan de plaatsing van definitieve hekken, lichtmasten, poorten en de definitieve calamiteitenwegen.
Goederenvervoer
Het spoor verbindt mensen met hun woon- en werkplek. Steden met andere steden. Maar het spoor verbindt ook onze havens met de industriële centra in Europa. Er gaan veel goederen over het Nederlandse spoor. Daarom werkt ProRail hard aan een duurzaam en innovatief spoorgoederenvervoer.
Meer nieuws
-
Drie blusvoertuigen voor Kijfhoek en Spoorzone Dordrecht-Zwijndrecht
8 juli 2022
-
Aan de slag met de blusvoorzieningen in Rotterdams Havengebied
25 april 2022
-
Update aanleg blusvoorziening Rotterdamse haven
23 februari 2022