Utrecht Centraal officieel geopend
Nieuws
Utrecht Centraal, Het Treinstation van Nederland, is officieel geopend. Vanmiddag werd het station geopend door het maken en onthullen van een reusachtige selfie met honderden reizigers op Utrecht Centraal.
Nieuw tijdperk
Het markeert de afsluiting van een van de grootste spoorprojecten ooit, waar vijf jaar nonstop aan is gewerkt. En het betekent tegelijk het begin van een tijdperk van ruimte, licht en vooruitgang op en rond Utrecht Centraal. De openingshandeling werd begeleid door Utrechter Joris Linssen en uitgevoerd door Sharon Dijksma, staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, Victor Everhardt, wethouder van de gemeente Utrecht, Roger van Boxtel, president-directeur van NS en Pier Eringa, president-directeur van ProRail.
Spoorboekloos mogelijk
Met 280.000 reizigers is Utrecht nu al het grootste openbaar vervoersknooppunt van Nederland. Per dag komen er meer dan 1500 treinen langs. Het nieuwe station maakt het mogelijk naar 100 miljoen reizigers per jaar te groeien. Het nieuw ontworpen en gebouwde spooremplacement zorgt dat er zoveel treinen kunnen rijden van en naar Utrecht, dat het 'spoorboekloos' rijden heet.
Snelle overstap
Het station is een OV Terminal en is ontworpen voor een comfortabele en snelle overstap tussen trein, bussen, taxi's en fietsen. Voor fietsers wordt daartoe de grootste fietsenstalling ter wereld gebouwd. Ook vormt het station een verbinding tussen de twee stadsdelen, onder andere na de komst van de loopbrug Moreelsebrug en met de reeds aangelegde wandelpromenade langs de stationshal.
'Treinverkeer groeit verder'
Bij de openingshandeling keek Pier Eringa dan ook vooruit. Hij voorziet een almaar groeiende populariteit van de trein als vervoersmiddel. Zeker in de Randstad zal de trein een steeds beter alternatief bieden dan de auto, zo zei hij in zijn speech vanmiddag even na 15.30 uur.
'Grootste open-hartoperatie'
Alle aanwezigen roemden de samenwerking tussen gemeente, NS, ProRail, ministerie van Infrastructuur en Milieu en aannemer Besix. Ze maakten het mogelijk in vijf jaar tijd het grootste station van Nederland en grootste spoorknooppunt geheel te vernieuwen terwijl de treinen meestentijds bleven rijden en het station open bleef. Van Boxtel vatte het samen met de woorden dat het "de grootste open-hartoperatie van Nederland" is geweest.