Utrecht Centraal stimuleert andere levensstijl en werkgelegenheid
Nieuws
“Vanuit het Stadskantoor kijk ik elke dag gefascineerd uit het raam. Daarbuiten zie ik het stationsgebied bijna per uur completer worden.” Aan het woord is Martin Mulder, programmadirecteur Stationsgebied van de gemeente Utrecht. Wat betekenen volgens hem het station en de nieuwe sporen straks voor de Domstad?
Afgelopen week kon de programmadirecteur zich weer verheugen in een nieuw uitzicht. “Na het weekend reikte de Moreelsbrug al voor een groot deel over de sporen. Het gaat echt razendsnel nu. Ook de stationshal verandert zienderogen. En de aanleg van die gestroomlijnde sporen is al even indrukwekkend. Het was ook wel broodnodig dat er iets gebeurde. De afgelopen vijf jaar heb ik zelf ondervonden hoeveel drukker het is geworden, zowel op het station als in mijn eigen trein. Utrecht zal tot 2030 groeien naar een stad van 400.000 inwoners. Het inwoneraantal loopt jaarlijks met 20.000 mensen op. Daar moet je mee uit de voeten kunnen.”
‘Trein is wel héél snel’
Elke dag reist Martin Mulder per trein vanuit zijn woonplaats Naarden-Bussum naar Utrecht. “Veel sneller dan met de auto. Vanuit het Stadskantoor propageren we het openbaar vervoer ook nadrukkelijk. Werknemers én bezoekers pakken de trein. Zelfs ontwikkelaars met een leaseauto zeggen vaak: per trein naar jullie reizen, is wel héél snel en makkelijk. Los daarvan denk ik dat heel veel jongere mensen er bewust voor kiezen niet met de auto, maar met de trein te komen. Het is een andere levensstijl.”
Toonbeeld van duurzaamheid
Een duurzamere levensstijl die de directeur graag stimuleert. “Vanuit mijn negende verdieping zie ik de fietsenstalling Stationsplein Oost in aanbouw, de grootste ter wereld. Je mag er straks wat je vroeger nooit mocht: fietsend naar binnen. Veel van die fietsenrekken op straat kunnen dan verdwijnen, daar zijn we met z’n allen wel aan toe, denk ik. En het nieuwe Jaarbeurskwartier moet een toonbeeld worden van duurzaamheid met warmte-koude-opslag, zonne-energie en ‘hoogstedelijk groen’. Daarin kunnen we voor Nederland echt een voorbeeld zijn.”
Utrecht is een draaischijf, midden in het land, zegt Mulder. “Dat is mazzel, zo’n centrale positie. Mensen willen hier graag wonen. Veel studenten kiezen ook na hun studie voor Utrecht. Maar ook voor bezoekers is het fijn als je – bijvoorbeeld – na een voorstelling of beurs nog de trein terug kunt nemen naar huis. En hoe meer treinen er rijden, hoe later je ´t kunt maken. Datzelfde geldt net zo goed voor de werkgelegenheid. Er zijn nu alleen nog te vaak storingen op het traject naar Schiphol. Als ook die zijn aangepakt, denk ik dat de concurrerende positie van Utrecht nog veel sterker kan worden waar het gaat om internationale werkgelegenheid.”