Van Almelo naar Hardenberg zonder over te stappen
Nieuws
Niet meer hoeven overstappen, minder reistijd en een betere aansluiting op andere vormen van openbaar vervoer. Dat zijn de voordelen van de rechtstreekse treinverbinding tussen Almelo en Hardenberg die eind 2016 gereed zal zijn.
De rechtstreekse verbinding is een wens van de provincie Overijssel die Zuidoost Drenthe en Twente beter met elkaar wil verbinden. Om het mogelijk te maken gaat ProRail in opdracht van de provincie samen met aannemer Strukton Rail de benodigde aanpassingen doen aan het spoor.
Extra wissel
Zo komt er in Hardenberg een extra wissel, wordt in Mariënberg een opstelspoor verlegd en wordt op station Almelo het spoor verder doorgetrokken, zodat reizigers minder ver hoeven te lopen om over te stappen of om de uitgang van het station te bereiken.
Sneller rijden
Na de aanpassing van het spoor gaat de baanvaksnelheid tussen Almelo en Mariënberg omhoog van 80 naar 120 kilometer per uur. Dat zorgt voor een snellere reistijd. En dit maakt het ook mogelijk ieder half uur een trein te laten rijden tussen Almelo en Hardenberg.
Opheffen halte Geerdijk
In verband met alle aanpassingen wordt de halte Geerdijk opgeheven. Deze halte trekt ongeveer 50 reizigers per dag. Uit onderzoek blijkt dat 50% van die reizigers (gelet op het voortransport met auto of fiets) zonder extra reistijd vanaf station Vroomshoop of Mariënberg kunnen vertrekken. De overige 50% moet circa één kilometer verder reizen naar een van beide stations. Met de gemeente Twenterand, waar Geerdijk toe behoort, en met het consumentenplatform ROCOV heeft eerder overleg plaatsgevonden over het sluiten van dit station. Beiden hebben begrip voor het besluit om station Geerdijk te sluiten.
Grootschalige spoorvernieuwing
De aanpassingen aan het spoor worden (in opdracht van ProRail) uitgevoerd door aannemer Strukton Rail tussen 30 april en 6 juni 2016. Tegelijkertijd vindt er dan een grootschalige spoorvernieuwing plaats tussen Mariënberg en Almelo. Over 17,5 kilometer worden sporen, dwarsliggers (bielzen), ballast (spoorgrind) en overwegen vernieuwd. In deze periode rijden geen treinen maar bussen tussen Almelo en Mariënberg. Als alles loopt volgens plan rijdt de eerste rechtstreekse trein tussen Almelo en Hardenberg vanaf eind 2016.