Van Hattum en Blankevoort en Boskalis aan de slag in Vught
Nieuws
Aannemer Van Hattum en Blankevoort gaat samen met Boskalis Nederland het verdiepte spoor in Vught aanleggen. Dit is vandaag, op 11 juni, bekend gemaakt. De aanleg van het verdiepte spoor in Vught is het grootste contract binnen het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Den Bosch – Vught.
Bijzonder contract
Het contract is ook bijzonder, omdat de aannemers samen gaan werken met ProRail in een alliantie, genaamd Vught Verdiept. Door deze samenwerking is er een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor onder andere het budget en de risico’s die binnen deze opgave vallen.
Ton Bierbooms, projectmanager bij ProRail: "Ik ben trots dat we een partij hebben gevonden die zo’n grote klus voor ons gaat uitvoeren. We hebben condities gecreëerd, waarbij zowel onze belangen, als die van de aannemer bij elkaar komen."
Meer treinverkeer
ProRail past het spoor aan tussen Den Bosch en Vught om in de toekomst meer treinverkeer mogelijk te maken. Tussen Den Bosch en Vught Noord komt een vierde spoor. En in Vught leggen we de twee sporen richting Eindhoven verdiept aan. Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Den Bosch – Vught is een ingrijpend project voor de omgeving. Dat komt omdat er meer (goederen)treinen gaan rijden en de bouw zo’n zeven jaar gaat duren.
Verdiepte ligging
Tussen Meteren en Boxtel gaan meer reizigers- en goederentreinen rijden. Daarom bouwen wij een vierde spoor tussen ’s-Hertogenbosch en Vught, met een vrije kruising bij Vught. Dit project maakt onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS).
We werken in 2024 vaker en langer aan het spoor dan ooit. Dit brengt steeds meer uitdagingen met zich mee.