Vanaf 16 juli laatste werkzaamheden nieuwe treinbeveiliging Eindhoven – Roermond

Nieuws

5 juli 2018

De fonkelnieuwe treinbeveiliging tussen Eindhoven en Roermond is bijna klaar voor gebruik. Van maandag 16 juli tot en met dinsdag 24 juli vinden de laatste werkzaamheden plaats en wordt het systeem minutieus getest. Er rijden dan geen treinen maar bussen op dit traject.

Treinbeveiliging is één van de belangrijkste onderdelen van het spoor. Het systeem detecteert treinen en zet seinen, wissels en overwegen in de juiste stand. Zo kunnen treinen veilig van A naar B rijden. Het huidige systeem is bijna 70 jaar oud en wordt waar nodig vervangen om onnodige storingen te voorkomen. Eindhoven – Roermond is het eerste grote baanvak waar de nieuwe beveiliging in gebruik wordt genomen. 

Enorme omvang  

ProRail, aannemer StruktonRail en ingenieursbureau Verebus zijn al meer dan een jaar bezig met deze omvangrijke klus. Werkelijk alle onderdelen van de beveiliging zijn inmiddels vernieuwd. Zo liggen er tussen Eindhoven en Roermond en tussen Weert – Budel voor in totaal 1400 kilometer aan nieuwe kabels en leidingen onder de grond. Ook zijn er meer dan honderd seinpalen vervangen en vier nieuwe relaishuizen gebouwd. 

Lees verder onder deze foto van het baanvak Budel - Weert

Archiefbeeld van de spoorlijn tussen Hamont, Budel en Weert
Archiefbeeld van de spoorlijn tussen Hamont, Budel en Weert

Elektronische variant  

Natuurlijk is de techniek niet stil blijven staan en wordt het traditionele systeem vervangen door een moderne, elektronische variant. Dit systeem heeft als voordeel dat het uitgelezen kan worden met een computer zodat we bij een storing sneller kunnen zien wat er aan de hand is. 

Lees verder onder de foto

Frans van Dommelen in het nieuwe relaishuis in Weert
Frans van Dommelen in het nieuwe relaishuis in Weert

Testen is alles 

De nieuwe beveiliging wordt pas in gebruik genomen na een serie grondige testen. In totaal wordt elk onderdeel wel tot vijfmaal toe nagelopen. We willen immers zeker weten dat het systeem goed functioneert. Daarom is er een speciale testleider aangewezen. Pas als deze groen licht geeft, mogen de treinen weer gaan rijden. 

Combinatie met spoorvernieuwing  

De werkzaamheden aan de nieuwe beveiliging worden gecombineerd met het vernieuwen van het spoor. Het gaat dan vooral sporen op het emplacement in Weert en een aantal overwegen tussen Weert en Roermond. 

Archiefbeeld vernieuwen seinpalen in Weert
Archiefbeeld vernieuwen seinpalen in Weert

Geen treinen maar bussen  

Vanwege de werkzaamheden rijden er van maandag 16 juli tot en met dinsdag 24 juli geen treinen, maar NS -bussen. ProRail adviseert reizigers voor vertrek de NS-reisplanner te raadplegen voor het beste reisadvies. 

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers