Veilige wandel- en fietsroutes
Nieuws
Nieuwe wandel- en fietsroutes worden voortaan eerst aan spoorbeheerder ProRail voorgelegd, voordat ze uitgezet worden. Dat heeft ProRail samen met staatssecretaris Dijksma en wandel- en fietsersbelangenorganisaties afgesproken. De nieuwe afspraken hebben het doel om de veiligheid op overwegen verder te verbeteren.
Veiligheid en recreatief belang
Om de veiligheid van automobilisten, fietsen en wandelaars en de doorstroming van het verkeer te verbeteren vinden regelmatig veranderingen plaats aan spoorwegovergangen. Zo worden overgangen zonder slagbomen en lichtsignalen beter beveiligd of helemaal gesloten. Het aanpassen of opheffen van een openbare overweg gebeurt altijd in nauw overleg met de gemeente of provincie.
Openbare vs particuliere overwegen
Er is ook een groot verschil tussen publieke overwegen en overwegen die alleen voor rechthebbenden bedoeld zijn. Nederland telt zo’n 325 particuliere overpaden. Dat zijn kleine oversteekplaatsen voor rechthebbenden. Dat zijn landeigenaren of mensen die recht van overpad hebben over het spoor. Nu zie je dat deze private overwegen op sommige plaatsen een publiek karakter krijgen. Mensen gebruiken het als onderdeel van recreatie, zoals een wandelroute of als sluiproute om ergens sneller te komen. ProRail is niet blij met particuliere overwegen die gaandeweg een publiek karakter hebben gekregen. Treinen razen met grote snelheid voorbij en mensen die er eenmalig komen, kennen de plaatselijke situatie niet. Ook is een overpad niet altijd direct herkenbaar. Zeker bij mist of ander slecht weer kunnen er dan gevaarlijke situaties ontstaan. Het is ook niet voor niets dat het verboden is om officiële wandelroutes via particuliere overwegen te geleiden, immers alleen de rechthebbenden mogen er gebruik van maken.
Afspraken
De staatssecretaris heeft om aan alle onduidelijkheid een einde te maken afspraken gemaakt met de belangorganisaties. Alle partijen hebben afgesproken om zich samen in te spannen om wandelaars en fietsers beter te wijzen op de gevaren van spoorwegovergangen zonder slagbomen of lichtsignalen. Ook is de bedoeling dat deze overgangen gemeden worden bij het uitzetten van nieuwe wandel- en fietsroutes.
Veilig spoor
ProRail werkt continu samen met haar partners aan een veilig spoor en wil ongevallen op overwegen zoveel als mogelijk terugdringen. Deze week voeren wij actief campagne om de veiligheid op overwegen verder te verbeteren. Er is dan ook een landelijk programma voor het verbeteren van overwegen dat wij uitvoeren in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu