Sporen Schiedam Centrum en Rotterdam worden verbeterd

Nieuws

4 maart 2025

ProRail werkt van 12 tot en met 27 maart aan de verbetering van het spoor op station Schiedam Centrum en bij Rotterdam. Dit is de laatste buitendienststelling binnen het project PHS Rijswijk – Rotterdam. De werkzaamheden zijn hierna klaar. In april nemen we het spoortraject officieel in gebruik.

Meer treinverkeer mogelijk

In 16 dagen maken we de sporen 1 en 2 op station Schiedam Centrum gereed voor gebruik. Hierdoor heeft het station straks vier sporen in plaats van twee. Dit vergroot de capaciteit op het spoor en maakt meer treinverkeer mogelijk. 

Waarom deze werkzaamheden?

Deze werkzaamheden zijn onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Rijswijk - Rotterdam. Dit project is nodig om het groeiende aantal reizigers op te vangen en ruimte te bieden aan meer en langere treinen. De sporen 1 en 2 op Schiedam Centrum werden buiten gebruik gesteld na de ombouw van de Hoekse Lijn tot metrolijn. Door deze sporen weer in gebruik te nemen, kunnen intercity’s blijven stoppen in Schiedam én blijft de rechtstreekse verbinding met Amsterdam behouden.

Het project PHS Rijswijk - Rotterdam levert een belangrijke bijdrage aan de mobiliteit en bereikbaarheid van de regio en van Nederland. Het spoor is hiermee flink uitgebreid. Hierdoor kunnen er 14 treinen per uur en per richting rijden tussen Den Haag en Rotterdam.

Gevolgen treinverkeer

De werkzaamheden hebben gevolgen voor het treinverkeer tussen Den Haag en Rotterdam. Op zaterdag 15 maart rijden er geen treinen van en naar Rotterdam Centraal. Omdat het werk in fasen wordt uitgevoerd, verschillen de reisadviezen per periode. Je vindt de meest actuele informatie op de site van NS. Raadpleeg voor vertrek de reisplanner.

Naar de reisplanner

Nieuwe situatie vanaf 28 maart

Vanaf 28 maart zijn de vernieuwde sporen 1 en 2 in gebruik voor het treinverkeer. Hierdoor wijzigt het vertrekspoor voor reizigers op station Schiedam Centrum. De treinen richting Rotterdam vertrekken vanaf sporen 1 en 2. En de treinen richting Den Haag vertrekken vanaf sporen 3 en 5.

Het voormalige goederenspoor spoor 4 bestaat niet meer. Omdat het omnummeren van spoornummers in alle systemen hoge kosten met zich meebrengt, blijven de huidige spoornummers behouden.

Klaar voor de toekomst

Dankzij deze werkzaamheden kan NS de tienminutensprinter tussen Dordrecht, Rotterdam en Den Haag ook laten stoppen op station Schiedam Centrum. Hiermee maken we het spoor klaar voor de toekomst.

Meer mensen met de trein

Ieder jaar reizen steeds meer mensen met de trein. Die groei zet de komende jaren door en concentreert zich vooral op het woon-werkverkeer in de spits en op de drukke routes van en naar de grote steden. Zo ook tussen Den Haag en Rotterdam.

Lees meer over dit project

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers