Verbouwde stations vallen beter in de smaak bij reizigers
Nieuws
Reizigers waarderen Nederlandse stations dit jaar gemiddeld opnieuw met een 7,2. Dit blijkt uit de jaarlijkse Stationsbelevingsmonitor van ProRail en NS. Station Klimmen-Ransdaal staat met een 8,3 voor het vijfde jaar op rij bovenaan. Bij de grote stations voert Delft de lijst aan met een 7,9.
Grote sprong voor station Ede-Wageningen
Het meest opvallende succes dit jaar is station Ede-Wageningen. Dit station scoort een 7,1 – maar liefst 0,9 punt hoger dan vorig jaar. “Dat maakt ons trots,” zegt Karen te Boome, directeur Stations bij ProRail. “Na de grote verbouwing in 2024 hebben we een compleet nieuw station opgeleverd. Fantastisch om te zien dat reizigers deze inspanning zo waarderen.”
Ook kleinere stations zoals Diemen, Spaubeek en Geleen Oost zien een stijging in waardering. Deze stations gingen er met 0,8 punt op vooruit. Bij deze stations zijn verbeteringen zoals nieuw meubilair, plantenbakken en meer onderhoud aan groen uitgevoerd. “Zelfs kleine ingrepen maken een groot verschil voor de beleving van reizigers,” aldus Karen te Boome.
Hoogste stijgers in 2024 t.o.v. 2023 |
||
Station |
2024 |
2023 |
Ede-Wageningen |
7,1 |
6,2 |
Diemen |
7,0 |
6,2 |
Spaubeek |
7,7 |
6,9 |
Geleen-Oost |
7,7 |
6,9 |
Verbeteringen doorgevoerd
Sebastiaan de Wilde, directievoorzitter NS Stations: “Het afgelopen jaar zijn er verbeteringen doorgevoerd op verschillende stations. Fijn dat onze reizigers dit zien en deze stations meer waarderen! Er zijn ook veel werkzaamheden en we weten dat stations in verbouwing lager scoren. Tijdens deze verbouwingen zorgen we ervoor dat de reisbeleving aandacht krijgt door reizigers zo goed mogelijk te informeren. We verwachten dat ook bij deze stations de verbeteringen straks een hoger cijfer opleveren!”
Fijn dat onze reizigers de verbeteringen op bepaalde stations zien en deze stations meer waarderen.
Aandachtspunten
Sommige stations blijven achter. Lage Zwaluwe (4,8), Den Helder Zuid (5,1) en Nieuwerkerk aan den IJssel (5,3) krijgen een onvoldoende van de reizigers. Karen te Boome licht toe: “In maart gaan we Den Helder Zuid aanpakken. Dit station is ruim 40 jaar oud en toe aan groot onderhoud. We vernieuwen de perrons, pakken de tunnel aan en geven in samenwerking met de gemeente de stationsomgeving een opfrisbeurt.”
Station Lage Zwaluwe scoort laag door de afgelegen ligging en het gebrek aan sfeer. Karen: “In 2026 wordt op dit station nieuwe stationsmeubilair geplaatst, zoals bankjes en vuilnisbakken en dan nemen we ook extra comfortabel wachten mee.” Nieuwerkerk aan den IJssel staat in 2027 op de planning. “We kijken ernaar uit om deze stations aantrekkelijker te maken en hopen dat reizigers dit straks ook terug laten zien in hun waardering”, aldus Karen.
Sebastiaan de Wilde vult aan: “De cijfers laten zien hoe belangrijk de stationsomgeving is. Zonder een prettige omgeving mist een station levendigheid, hoe functioneel het ook is.”
Over het onderzoek
De Stationbelevingsmonitor wordt uitgevoerd door Ipsos I&O in opdracht van ProRail en NS. Grote stations met meer dan 10.000 reizigers per dag worden elk kwartaal beoordeeld. Kleinere stations, in totaal 338, worden een keer per jaar meegenomen. Dit jaar hebben 84.209 reizigers hun mening gegeven.
De Stationsbelevingsmonitor is onderdeel van de Stationsagenda, het document waarmee NS, ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het beleid voor de stations vormgeven.
Bekijk de hele lijst hier: Bekijk de hele lijst hier:
Meer nieuws
-
Deel nieuwe perrons liggen klaar voor vernieuwing Den Helder Zuid
28 januari 2025
-
Eerste keuzes voor toekomst spoorlijn Leiden – Dordrecht gemaakt
18 december 2024
-
Planuitwerking voor nieuw station Rotterdam Stadionpark van start
29 november 2024