VLARK
Nieuws
ProRail publiceert vandaag de conclusies van het onderzoek naar het betalingsverkeer bij de werkzaamheden voor de spoorverdubbeling tussen Vleuten en het Amsterdam Rijnkanaal in de jaren 2008/2009.
Open en transparant
ProRail wil open en transparant zijn. Daarom publiceert ProRail nu ook de conclusies van het onderzoek, in aanvulling op de al eerder gepubliceerde samenvatting welke naar de leden van de Tweede Kamer is verstuurd.
Tweede Kamer
Op 26 november 2015 heeft Hans Alders, voorzitter rvc, staatssecretaris Dijksma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu schriftelijk geïnformeerd over het onderzoek. Daarna heeft de staatsecretaris de samenvatting naar de Tweede Kamer gestuurd.
Wat is er aan de hand?
In het voorjaar van 2015 heeft de rvc een melding ontvangen van een medewerker waarin twijfels werden uitgesproken over de aard en omvang van financiële verplichtingen die door ProRail zijn aangegaan in 2008/2009 bij werkzaamheden rondom de spoorverdubbeling tussen Vleuten en het Amsterdam Rijnkanaal. De rvc heeft naar aanleiding van de melding direct een onderzoek gestart, dat in november van dit jaar is afgerond. De RvC heeft vanaf de melding in het voorjaar 2015 direct het ministerie van Infrastructuur en Milieu geïnformeerd.
Conclusies
Het onderzoek heeft naar voren gebracht dat indertijd met de bouwers van het project gesprekken gaande waren over de financiële afhandeling van het project om zo te komen tot een zogenoemde vaststellingsovereenkomst. Tijdens deze gesprekken zijn twee voorschotbetalingen gedaan door ProRail voor in totaal € 9 miljoen, zonder dat hiervoor een juridische basis was. Daarnaast is gebleken dat de administratie van het betrokken project niet toegankelijk en volledig is geweest, hetgeen een schending vormt van onder andere de wettelijke administratieverplichting.
Interne processen
Ook is geconcludeerd dat destijds binnen de directie van ProRail onvoldoende afstemming heeft plaatsgevonden over de voorschotten. Tot slot zijn de interne processen rondom voorschotbetalingen (checks en balances) indertijd niet juist gevolgd binnen ProRail.
Direct maatregelen
De raad van commissarissen (rvc) van ProRail stelde naar aanleiding van deze conclusies afgelopen december een commissie compliance en integriteit bij ProRail in. Ook worden alle voorstellen tot vaststellingsovereenkomsten voorgelegd aan de raad van bestuur, die vervolgens de rvc hierover moet informeren. Bij de al lopende veranderaanpak binnen ProRail is het hebben van een toegankelijke en volledige projectadministratie een van de speerpunten. Lees meer in het nieuwsbericht: Verbeterplan Financiën in volle gang.