Volgende bouwfase op Amsterdam Centraal van start
Nieuws
ProRail rondt binnenkort de eerste bouwfase op station Amsterdam Centraal af. Daarin zijn het perron, de sporen 14 en 15 en de eerste spoorbrug vernieuwd. De tweede bouwfase loopt van 29 maart tot en met 23 april. Dit heeft veel invloed op het treinverkeer die periode.
Grote impact
"Deze bouwoperatie is een enorme logistieke uitdaging”, stelt regiodirecteur Harro Homan. “We werken dag en nacht op een paar vierkante meter. Terwijl het station grotendeels openblijft en het treinverkeer zo veel mogelijk doorgaat. Dat vraagt om een strakke planning én nauwe samenwerking met NS en aannemers Dura Vermeer, BAM, Strukton, Dekker en Anton Rail. Ondanks de impact op reizigers, moeten we deze cruciale stap zetten om Amsterdam Centraal klaar te maken voor de toekomst."
Dit gaan we doen
Om te zorgen dat station Amsterdam Centraal straks méér reizigers aankan, voert ProRail in deze fase diverse ingrijpende werkzaamheden uit. Deze werkzaamheden zijn allemaal zorgvuldig op elkaar afgestemd. We passen de sporen aan, zodat de perrons breder en langer gemaakt kunnen worden. Dit gebeurt terwijl andere delen van het station operationeel blijven. Dit zorgt voor een zorgvuldig geregisseerde bouwlogistiek in een beperkte werkruimte.
De spoorbruggen bij de Oostertoegang zijn einde levensduur. Van de vijf bruggen is er al één vervangen. In deze fase wordt gestart met vervanging van de volgende brug. De funderingspalen voor het oostelijk en westelijk landhoofd van de vierde spoorbrug worden over de Oostertoegang en de damwanden geplaatst, waar later de brug op komt te liggen.
Uitgraven spoorbak
Het zand onder de spoorbak en het perron moet worden uitgegraven. Zo kunnen we in een later stadium de verbreding van de oostelijke reizigerstunnel en de ondergrondse fietsenstalling onder het station bouwen. De constructies worden daarom vrijdragend gemaakt: niet meer rustend op zand, maar op vervangende constructies.
Bij de vrije kruising Dijksgracht worden de twee middensporen verlegd en aangesloten op het eerste deel van de nieuwe fly-over. Dit is een belangrijke stap om later verder te werken aan de ongelijkvloerse kruising. Die kruising zorgt ervoor dat treinen uit verschillende richtingen elkaar niet langer hinderen.
Check een reisplanner voor vertrek Check een reisplanner voor vertrek
Impact op treinverkeer
Dit werk heeft veel impact op het treinverkeer. Op 29 maart kunnen er geen treinen rijden van, via en naar Amsterdam Centraal. Op 30 en 31 maart is er zeer beperkt treinverkeer mogelijk. In de periode tot en met 23 april is de dienstregeling richting Muiderpoort/Weesp aangepast. Reizigers wordt geadviseerd zoveel mogelijk buiten de spits te reizen vanwege grote drukte op de omreisroutes.
Irma Winkenius, regiodirecteur NS: “Om reizigers alsnog met de trein naar hun bestemming te brengen, is er flink gepuzzeld. Op omreisroutes, inzet van extra collega's, vervangende bussen en overstapmogelijkheden op de metro. De werkzaamheden vragen om een lange adem, ook voor onze reizigers. Deze zijn hard nodig om de groei van het aantal reizigers in de toekomst mogelijk te maken.”
Bouwen op een eiland
Het aantal treinreizigers op Amsterdam Centraal stijgt naar verwachting van 200.000 nu, tot 275.000 per dag in 2030. Daarom verbreden en verlengen we de perrons op het station. Ook verruimen we de oostelijke reizigerstunnel.
Meer nieuws
-
Werkzaamheden op perron 3-4 station Nijmegen
11 maart 2025
-
Binnenkort weer werkzaamheden bij Amersfoort Centraal
6 maart 2025
-
Bijgewerkt Werkzaamheden in Heino en Raalte van start
5 maart 2025