Volgende stap werkzaamheden Amsterdam Centraal
Nieuws
De volgende fase van de verbouwing van station Amsterdam Centraal start op zaterdag 29 juni. Dit betekent dat de sporen 14 en 15 lang niet beschikbaar zijn voor treinverkeer. Als gevolg hiervan sluit ProRail met ingang van 24 juni een groot deel van de oostelijke reizigerstunnel aan de IJ-zijde van het station. De grootschalige werkzaamheden hebben behoorlijke impact op looproutes van reizigers op het station en in de dienstregeling van de treinen.
Wat houden de werkzaamheden in?
Zo rijden op 29 juni de gehele dag geen treinen van, naar en via Amsterdam Centraal en is er beperkt treinverkeer mogelijk op 30 juni en 1 juli. Reizigers wordt geadviseerd voor vertrek de reisplanner te raadplegen en rekening te houden met extra reistijd.
Op 29 juni gaan de sporen 14 en 15 uit dienst. Aannemer Dura Vermeer gaat deze sporen weghalen en zal in juli starten met het demonteren van de eerste spoorbrug aan de Oostkant van het station. Ook passen zij de bovenleiding op bepaalde punten aan. Van 2 tot en met 5 juli volgt Strukton met het indrukken van de damwanden voor de bouw van de nieuwe ondergrondse fietsenstalling aan de oostkant van het station. Ook starten zij met het verleggen van de kabels en leidingen. Hiervoor moeten zij ook de Oostelijke reizigerstunnel aan de IJ-zijde afsluiten. Dat gebeurt al op 24 juni.
Als het spoor buiten dienst is, wordt er meteen gebruikgemaakt van slim combineren van werkzaamheden. Zo gaat aannemer BAM tussen de Dijksgracht en Watergraafsmeer het spoor vernieuwen en voert VolkerRail onderhoud uit aan de Singelgrachtbrug, de spoorbrug die aan de westkant van het station ligt. Op zondag 30 juni worden de sporen 1 en 2 weer in gebruik genomen. Dit geldt ook voor de trap vanaf deze sporen direct naar het voorplein. Ondertussen werkt BAM heel hard door om de entree van de westelijke reizigerstunnel aan centrumzijde af te bouwen.
Wat betekent dit voor het treinverkeer?
Op zaterdag 29 juni kunnen er de hele dag geen treinen rijden van, naar en via Amsterdam Centraal.. Op zondag 30 juni rijden er geen treinen tussen Amsterdam Muiderpoort en Weesp. Er rijdt een NS-stopbus. Daarnaast rijden er op zondag 30 juni en maandag 1 juli de hele dag zeer beperkt treinen tussen Amsterdam Centraal en Sloterdijk, dit heeft vooral gevolgen voor reizigers op het traject Amsterdam Centraal en Schiphol/Zaandam.
Reizigers maken gebruik van omreisroutes. Dit betekent extra overstappen en/of een deel van de reis met bus of metro. Dit kan met een NS-vervoerbewijs. Reizigers moeten rekening houden met extra reistijd. Internationale treinen rijden deze drie dagen ook via een aangepaste dienstregeling en stoppen niet op Amsterdam Centraal.
Van 24 juni tot en met 28 juni rijden tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal en Enkhuizen en Amsterdam Centraal minder treinen. Van 2 juli tot en met 7 juli rijden er minder treinen tussen Amsterdam Centraal en Hilversum/Almere. Op andere trajecten zijn er wijzigingen in de dienstregeling en in vertrek/aankomst-sporen. Reizigers wordt geadviseerd ook in deze periode goed de reisplanner te checken voor vertrek en rekening te houden met extra drukte.
Minder liften en moeilijker bereikbaar
Met de afsluiting van een groot deel van de oostelijke reizigerstunnel komt ook de toegang tot diverse perrons met de lift aan die zijde te vervallen. De liften in de westelijke reizigerstunnel zijn nog wel beschikbaar, deze zijn te bereiken via de IJ-zijde van het station. Dit heeft als gevolg circa 10 minuten extra looptijd. Met bewegwijzering worden aangepaste looproutes aangeduid en er worden extra medewerkers ingezet voor crowd management.
Reizigers die aangewezen zijn op een lift wordt aangeraden om zoveel mogelijk via een van de andere Amsterdamse stations te reizen. Verwachting is dat de entree van de westelijke reizigerstunnel aan centrumzijde begin 2025 gereed is. Dan is het station vanuit het centrum en vanaf het IJ weer voor alle reizigers bereikbaar.
Bouwen op een eiland
Het aantal treinreizigers op Amsterdam Centraal zal naar verwachting stijgen van 200.000 naar 275.000 per dag in 2030. Hierdoor is er meer ruimte nodig, ook voor meer treinen. Naast de verbouwing van het station worden aan de oostkant van het station de vijf Oostertoegangsbruggen vernieuwd en bouwt ProRail een ongelijkvloerse kruising bij de Dijksgracht.
Meer nieuws
-
Wisselpuzzel gelegd op Den Haag Centraal
20 november 2024
-
Eerste klussen in Den Helder Zuid zitten erop
18 november 2024
-
Komend weekend werkzaamheden op Den Haag Centraal
15 november 2024