Voorbereidende werkzaamheden: kabels, dienstweg en bovenleiding
Nieuws
Op de spoordijk tussen het afwateringskanaal en het Coevorden-Vechtkanaal (ten zuiden van Coevorden) wordt een directe spoorverbinding gemaakt naar de Euroterminal. Hierdoor hoeven goederentreinen niet meer bij het station te keren. Ook vermindert dit de wachttijd voor het verkeer bij de overweg Krimweg en ontstaat er ruimte voor de reconstructie van het stationsgebied van Coevorden.
Wachtspoor Coevorden
In de periode tussen januari en april vinden de volgende voorbereidende werkzaamheden plaats:
Waar? | Wanneer? (overdag) | Wat? |
Tussen De Haandrik en overweg Monierweg in Coevorden
| tot april (doordeweeks en overdag | Opgraven en verleggen kabels en leidingen |
Tussen Hulteweg en de Monierweg | 25 januari t/m 26 februari (doordeweeks en overdag) | Aanbrengen nieuwe dienstweg naast het spoor (globaal tussen Hulteweg en waterzuiveringsinstallatie) met behulp van shovels |
Globaal tussen de waterzuiveringsinstallatie en de Stephensonsweg | 22 februari t/m 1 april (doordeweeks en overdag) | Voorbereiding plaatsen nieuwe bovenleidingsmasten fundaties) met kranen |
Wanneer? ('s nachts) | ||
Tussen de Haandrik en de overweg Monierweg in Coevorden | Nacht van zaterdag 30 op zondag 31 januari en zondag 31 jan op maandag 1 februari (23:00-07:00) | Voorbereidende werkzaamheden als uitventen van materialen |
idem | Nacht van zaterdag 6 op zondag 7 en zondag 7 op maandag 8 februari (23:00-07:00) | idem |
idem | Nacht van zaterdag 20 op zondag 21 en zondag 21 op maandag 22 februari (23:00-07:00) | idem |
idem | Nacht van zaterdag 5 op zondag 6 en zondag 6 op maandag 7 maart (23:00-07:00) | idem |
idem | Nacht van zaterdag 20 op zondag 21 en zondag 21 op maandag 22 maart (23:00-07:00) | Lossen spoorstaven met werktrein |
In de periode tussen april en juni vindt de daadwerkelijke aanleg van het nieuwe spoor plaats.
Waarom werken we 's nachts?
ProRail werkt vaak 's nachts of in het weekend, omdat er dan minder of geen treinen rijden.
We begrijpen echter dat dit voor u vervelend kan zijn. Daarom proberen onze mensen zoveel
mogelijk rekening te houden met de omgeving. Bijvoorbeeld door machines niet langer aan te
zetten dan strikt noodzakelijk.
Spoorplan Noord Nederland
Ruim 20 spoorprojecten maken onderdeel van het Spoorplan Noord-Nederland. Van extra treinen
en nieuwe stations tot spoortunnels en reistijdverkorting. Ook het wachtspoor in Coevorden
maakt hier onderdeel van uit.
De financiering voor het Spoorplan Noord-Nederland komt uit het Regiospecifiek Pakket
Zuiderzeelijn (RSP) – een overeenkomst als alternatief voor de Zuiderzeelijn, die in 2007
definitief werd afgeblazen. Het Rijk stelt samen met de noordelijke provincies ruim 3
miljard euro beschikbaar om de economie en de bereikbaarheid van het noorden verder te
ontwikkelen. ProRail werkt aan het Programma Spoorplan Noord-Nederland in opdracht van
het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de provincies Groningen, Fryslân, Drenthe en
Overijssel.