Wat levert de spoorvernieuwing rond Utrecht op?
Nieuws
ProRail kijkt tevreden terug op de werkzaamheden rond Utrecht in het weekend van 27, 28 en 29 mei. Er is door duizenden mensen keihard gewerkt aan nieuwe seinen, bovenleidingen, sporen en wissels. Wat levert dat nu op voor de reiziger?
Station Utrecht Vaartsche Rijn open in augustus
Na de omvangrijke werkzaamheden van afgelopen weekend kunnen we vaststellen dat de nieuwe sporen rond Utrecht eind augustus klaar zijn voor gebruik. Dat betekent dat Utrecht er een station bij krijgt: Utrecht Vaartsche Rijn. Op dit nieuwe station zullen vanaf 22 augustus treinen stoppen. Buurtbewoners in Utrecht kunnen dicht bij huis op de trein stappen, op een comfortabel station met goede voorzieningen. Het station maakt onderdeel uit van een reeks nieuwe stations rond Utrecht, zoals Utrecht Leidsche Rijn, Utrecht Overvecht en Utrecht Zuilen. Door de aanleg van deze stations is de reis van deur tot deur korter en makkelijker.
Station Utrecht Lunetten volledig in gebruik, treinen rijden door dive under
Station Utrecht Lunetten is na dit weekend helemaal in gebruik. Ook rijden de Intercity's naar Den Bosch vanaf 30 mei door de tweede dive under bij Lunetten, dat levert tijdwinst op omdat treinen elkaar niet meer hoeven te kruisen. Bij Houten zijn nu alle vier de nieuwe sporen in dienst, waardoor Sprinters en Intercity's elkaar kunnen passeren.
Vernieuwd perron en nieuwe 'machinistentunnel' op Utrecht Centraal
Perron 7 (sporen 18 en 19) op Utrecht is volledig vernieuwd en is vanaf maandag 30 mei in gebruik genomen. Een breed, licht en overdekt perron met nieuw meubilair. ProRail gaat nu aan de slag met perron 6, het laatste perron dat wordt vernieuwd.
De finish is in zicht
De spoorvernieuwing rond Utrecht Centraal heeft als doel om meer treinen van en naar Utrecht kunnen laten rijden. Nu zijn dat er 100 per uur, in de toekomst 150 per uur. Door de sporen te verdubbelen of te vernieuwen ontstaan vaste 'corridors'. Treinen kunnen het station sneller in- en uitrijden of hoeven elkaar niet meer te kruisen. ProRail werkt tot deze zomer hard door aan de spoorvernieuwing. Eind 2016 is het grotendeels klaar. Opdrachtgever is het ministerie van Infrastructuur en Milieu.