Werkzaamheden in Heino en Raalte van start
Nieuws
Het groene station Heino vormde op woensdag 5 maart het toneel voor een symbolische starthandeling. Want de werkzaamheden voor de tweede fase van het project Verbetermaatregelen Zwolle-Enschede zijn begonnen. Bestuurders, belanghebbenden en omwonenden vierden dit heugelijke feit.
Krappe middenperrons verleden tijd
De stations van Heino en Raalte zijn te klein voor het groeiende aantal reizigers. De middenperrons worden vervangen door twee zijperrons mét nieuw stationsmeubilair. Zo ontstaat er meer ruimte voor reizigers. Ook de gebieden rondom de stations krijgen een metamorfose. Beide stations krijgen een uitbreiding van het P+R-terrein.
Daarnaast krijgt station Raalte meer fietsparkeerplekken, een nieuw busstation en een onderdoorgang. De onderdoorgang verbindt de twee perrons met elkaar. Bovendien zorgt het ervoor dat fietsers en voetgangers ongelijkvoers het spoor kunnen kruisen op weg naar Raalte-Noord of Raalte Centrum. In Heino verhuist het P+R-terrein naar de zuidzijde van het station. Daar is na de werkzaamheden ook ruimte voor treinvervangend vervoer. Dat vertrekt dan niet langer uit het dorpscentrum.
We kijken niet alleen naar de werkzaamheden voor het spoor, maar nemen ook de belangen en wensen van anderen mee.
Drie minuten sneller
Voor de treinreiziger is de reis van Zwolle naar Enschede straks drie minuten sneller. Daar is Martijn Dadema, gedeputeerde Mobiliteit van de provincie Overijssel, blij mee. “Dit project draagt bij aan de bereikbaarheid van Overijssel als provincie, en van de plaatsen langs de lijn. We geven een impuls aan beide stations. Door de omgeving te verbeteren maken we het niet alleen plezierig voor de reiziger, maar ook voor de inwoners.”

Belangen en wensen
Danou Veenhof, regiodirecteur Noord-Oost bij ProRail, noemt het project Verbetermaatregelen Zwolle-Enschede de definitie van een integraal project. “Waar dat kan, werkt ProRail integraal. We kijken niet alleen naar welke werkzaamheden nodig zijn voor beter en betrouwbaar spoor, maar nemen ook de belangen en wensen van de samenwerkende partijen mee. Zo combineren we werkzaamheden waar dat kan en maken we optimaal gebruik van tijd en middelen.”
Ook Alexander Kreule, wethouder van de gemeente Raalte, is enthousiast over de verbeteringen. “De nieuwe stationsomgevingen zijn het visitekaartje dat zowel Raalte als Heino verdienen. Onze inwoners reizen gemakkelijker naar hun werk of school, terwijl bezoekers makkelijker naar onze dorpen reizen. Dit past bij de regiofunctie die we als gemeente hebben en de groei die we doormaken. De onderdoorgang bij station Raalte zorgt voor een goede en veilige verbinding met Raalte-Noord.”
Samenwerken
In Raalte zijn de werkzaamheden al goed zichtbaar. Aannemer Dura Vermeer heeft aan de noordzijde van het station een werkterrein ingericht. Op dat terrein wordt ook de onderdoorgang voorgebouwd. Om ruimte te creëren voor de nieuwe stationsomgeving worden er aan de zuidzijde bomen gekapt.
André van der Vegt, regiodirecteur Noord-Oost bij Dura Vermeer, kijkt uit naar het hoogtepunt van de werkzaamheden. “Wij zetten in op een soepele samenwerking om de treinvrije periode succesvol te laten verlopen.” Het hoogtepunt van de werkzaamheden is van 10 tot 23 mei 2025. Dan werken we 24 uur per dag aan het spoor en de beide stations, en rijden er bussen in plaats van treinen.
Verbetermaatregelen
Een traject dat klaar is voor de toekomst én dat drie minuten tijdswinst tussen Zwolle en Enschede gaat opleveren. Dat is het doel. We werken samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, provincie Overijssel en de gemeente Raalte aan dit project.
Meer nieuws
-
Binnenkort weer werkzaamheden bij Amersfoort Centraal
6 maart 2025
-
15 dagen minder treinen rond Schiphol door werkzaamheden
5 maart 2025
-
Sporen Schiedam Centrum en Rotterdam worden verbeterd
4 maart 2025