Werkzaamheden station Ede-Wageningen op tijd gereed
Nieuws
Na 24 dagen non-stop werken zijn op woensdag 31 augustus de werkzaamheden op en rondom station Ede-Wageningen volgens planning afgerond. De stationsomgeving van Ede-Wageningen is afgelopen drie weken flink op de schop gegaan. Vanochtend reden er weer NS treinen van en naar Ede-Wageningen.
Hard gewerkt
Vanaf 7 augustus werkten honderden werknemers van aannemerscombinatie EdesPoort (een combinatie van Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en Van Wijnen) bij soms extreme temperaturen van boven de 30 graden met volharding aan het nieuwe station. In die periode reden er geen treinen via station Ede-Wageningen en op de Valleilijn. Complimenten aan EdesPoort die het spoor keurig op tijd wist over te dragen aan de Verkeersleiding van ProRail voor hervatting van het treinverkeer.
Metamorfose
Het spoor en de stationsomgeving van Ede-Wageningen heeft afgelopen periode een forse metamorfose ondergaan. EdesPoort heeft 21 wissels verwijderd en elf nieuwe wissels gelegd. Negen kilometer spoor is gesloopt en bijna acht kilometer nieuw spoor is gebouwd. Ook heeft de aannemer een gedeelte van perron 1 en het dak op het huidige middenperron gesloopt en heeft hij de 8.000 ton zware nieuwe reizigerstunnel (Oosttunnel) binnen twaalf uur op z’n plek geschoven. Kijk hier voor de timelapse van de ‘inschuifoperatie’.
Er is een nieuw relaishuis gebouwd (met daarin alle logica en techniek die nodig is voor de beveiliging van het spoor) en 250 kilometer nieuwe kabels en leidingen in de grond gelegd. Bijgevoegde foto’s geven een impressie van de werkzaamheden en de nieuwe stations situatie. Om de reizigers te bedanken voor hun geduld en begrip tijdens de 24-daagse werd vanochtend fruit uitgedeeld op station Ede-Wageningen.
Blij met het resultaat
EdesPoort heeft in een korte periode zeer veel werk verricht. De werkzaamheden zijn volgens de planning afgerond. “Er is een enorme prestatie geleverd. Er is erg veel werk verzet, met een zeer complexe samenhang tussen alle werkzaamheden, waarbij de hitte erg belastend was voor de uitvoerenden”, vertelt Berry van den Hout, projectmanager bij ProRail.
“Een mega-operatie als deze is helaas, ondanks alle extra voorzorgsmaatregelen, niet zonder hinder voor de omgeving mogelijk. Ik ben me ervan bewust dat dit voor enkelen soms echt ronduit vervelend is geweest. Toch is gebleken dat de meeste omwonenden daar begrip voor konden opbrengen. We hebben zelfs hartverwarmende opstekers ontvangen voor de mensen die aan het werk waren. Dat is echt geweldig. We zijn blij dat alle geplande werkzaamheden zijn geslaagd en dat we hiermee een flinke stap dichterbij zijn naar het prachtig nieuwe OV-knooppunt in Ede”, aldus Berry.
Ook Martijn Stavenuiter, projectmanager bij EdesPoort is blij het met het resultaat: “Ik ben enorm trots op de vele honderden vakmensen die zich tijdens deze treinvrije periode hebben ingezet, overdag en in de nacht. Dankzij die inzet zijn de werkzaamheden, ondanks de extreme warmte veilig en volgens planning afgerond.”
"Er is erg veel werk verzet, waarbij de hitte van 30 graden erg belasend was. Een enorme prestatie"
Vervolg werkzaamheden
Met de afronding van de 24-daagse zomerklus zijn de reizigers van en naar Ede-Wageningen nog niet vrij van overlast. Onder andere in de eerste helft van 2023 staan vier nieuwe treinvrije perioden van vier dagen gepland om de nieuwe perronkap van het nieuwe station in te hijsen. Hierover wordt te zijner tijd nog gecommuniceerd.
Modern en duurzaam
Station Ede-Wageningen wordt compleet vernieuwd. Ook het omliggende gebied wordt aangepakt. Het nieuwe station wordt modern en duurzaam met goede voorzieningen. Het station is straks klaar voor de toekomst met zonnepanelen op het stationsgebouw, moderne fietsenstallingen, een overzichtelijk busplein, en gelegen aan een stadspark. Het nieuwe station is naar verwachting klaar in 2024. De stationsomgeving is een jaar later klaar, in 2025.