Willem van Oranjetunnel Delft wint Betonprijs 2015
Nieuws
Hoe bouw je een spoortunnel, midden in een stad met een historisch centrum? Voor die vraag stond ProRail een paar jaar geleden. Inmiddels ligt de Willem van Oranjetunnel in Delft er en rijden er geen treinen meer dwars door de stad (althans, niet zichtbaar). Vanwege deze prestatie heeft de Willem van Oranjetunnel (want zo heet ie officieel) de Betonprijs 2015 gewonnen in de categorie Uitvoering.
De Betonprijs is een tweejaarlijkse prijs voor projecten waarin het materiaal beton op een bijzondere wijze is toegepast. Dit jaar waren er 93 projecten ingediend, verdeeld over acht categorieën. De jury, onder leiding van Cees Brandsen van Rijkswaterstaat, heeft de prijs aan de spoortunnel in Delft toegekend omdat het project, dat werd gebouwd in een complexe binnenstedelijke omgeving, een goed voorbeeld is van ondergronds bouwen met aandacht voor de kwaliteit van de omgeving.
Omgeving
Bij de bouw van de 2.300 meter lange tunnel en het geheel nieuwe station zijn historische elementen zoals Molen de Roos en de Bagijnetoren behouden gebleven, en ook het water wordt weer in ere hersteld. Het project wordt bovendien uitgevoerd in goede samenwerking tussen de omgeving, de opdrachtgever en opdrachtnemer.
Arnhem Centraal
Naast de spoortunnel in Delft won ook het nieuwe station Arnhem Centraal de Betonprijs, maar dan in de categorie Utiliteitsbouw.