Zes dagen werk in Heerhugowaard: ook 's nachts hinder

Nieuws

11 maart 2025

In Heerhugowaard staat ProRail op het punt spectaculaire werkzaamheden uit te voeren aan de toekomstige spooronderdoorgang Zuidtangent. Van 18 tot en met 23 maart werken we 24 uur per dag om het spoordek op zijn plaats te leggen. Het spoordek is de betonnen constructie waar de treinen overheen gaan rijden. In deze periode rijden er geen treinen. Marcel Martens, bouwmanager: "Het wordt vooral ’s nachts wel even doorbijten."

Planning past als een puzzel

“In de zes dagen gaan we écht heel veel werk doen,” vertelt Frank Derlagen, hoofduitvoerder van Mobilis-Hegeman. “We halen eerst de sporen weg en graven de spoordijk uit. Daarna heien we steunpalen op de plek waar eerst het spoor lag en maken daar ook damwanden. Op vrijdag rijden we het spoordek op zijn plek, een spectaculair werk.” Marcel Martens, de bouwmanager vanuit ProRail bevestigt dat: “Bijna 2 miljoen kilo aan beton zetten we op wieltjes, simpel gezegd, en daarmee rijden we tot op de centimeter nauwkeurig in het gat in de spoordijk. Dat is gewoon gaaf. Echt vakmanschap.”

Wel zorgt de strakke planning voor nachtelijke hinder voor de omgeving: “Om alles te laten passen in zes dagen moeten we bijvoorbeeld ’s nachts heien. Dat is voor de omgeving echt heel vervelend, maar het past anders niet. En het treinverkeer willen we zo kort mogelijk stilleggen.” Frank vult aan: “Het was echt passen en meten, alles past nu als een puzzel in elkaar. We hopen op begrip vanuit de omgeving, hierna zijn de overlast gevende werkzaamheden voorbij.” Als het spoordek op zijn plek ligt, wordt het spoor teruggebouwd en de beveiliging van het spoor aangepast. Frank: “Daarna kunnen de treinen weer rijden. En gaan wij verder met de rest van het project.”

Busvervoer

Tijdens de werkzaamheden rijden er bussen in plaats van treinen van en naar Heerhugowaard. Dat zorgt voor veel drukte op het Stationsplein en de Umbriëllaan. Volg de aanwijzingen van de verkeersregelaars op. Op onderstaand kaartje vind je de vertrekplaatsen van de bussen. Kijk ook op deze site van NS én plan je reis voor vertrek.

Vertrekplaatsen van de bussen
Vertrekplaatsen van de bussen

Cruciaal moment

De afgelopen maanden is hard gewerkt om de planning te halen, aldus Frank: “Er moest veel gebeuren tot het moment waarop er geen treinen rijden. Het spoordek hebben we voorgebouwd naast het spoor, de bouwkuip moest worden dichtgezet met damwanden en daarna is deze gedeeltelijk uitgegraven, kruisingen aangepast, noem maar op.” Marcel voegt toe: “Zo’n periode waarin er geen treinen rijden staat al jaren vast. Die schuif je niet zomaar op. Dat moment halen is cruciaal. Dat we dat gaan halen is heel prettig.”

Meekijken op internet

Als de spooronderdoorgang af is, verbetert de bereikbaarheid binnen gemeente Dijk en Waard enorm. Marcel: “Zowel Frank als ik wonen in de regio, dus we zien heel goed de meerwaarde van het project. Weggebruikers en voetgangers hebben straks geen last meer van het kruisende treinverkeer, en andersom.” Het werk leeft enorm in de gemeente, ziet Frank: “Er staan regelmatig mensen bij het bouwhek en ook naar de livestreams op YouTube wordt goed gekeken.”

Toch is er ook een waarschuwing: “We snappen dat geïnteresseerden heel graag komen kijken, maar dat is op deze locatie niet goed mogelijk. Het bouwterrein is klein, buiten de hekken is beperkt ruimte door gebouwen en kruisingen,” legt Frank uit. Marcel moedigt daarom aan om digitaal mee te kijken: “We hebben twee livestreams beschikbaar waar iedereen dag en nacht terecht kan. Deze zijn te vinden op het YouTube-kanaal van ProRail . Bezoek deze, en kijk vanuit de eerste rang mee!”

Bekijk de livestreams van Heerhugowaard

Naar de reisplanner

Onderdoorgang Zuidtangent

De komende jaren bouwen we een spooronderdoorgang in de Zuidtangent in Heerhugowaard. Hiermee verdwijnt een risicovolle spoorwegovergang. Daarnaast verbetert de doorstroming op de weg én het spoor. We heffen een barrière in de gemeente Dijk en Waard op.

Lees meer over dit project

Meer over:

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers