Zesdaagse buitendienststelling Utrecht – Geldermalsen
Nieuws
ProRail werkt tussen zaterdag 15 juli en vrijdag 21 juli aan het spoor tussen Utrecht en Geldermalsen. Tijdens deze werkzaamheden is er geen treinverkeer mogelijk op dit traject. Om hinder zoveel mogelijk te beperken, combineren we verschillende werkzaamheden. Hieronder lees je waar we aan het werk gaan en wat we daar doen.
Bovenleiding, spoorvernieuwing en raildempers
Tussen Utrecht Lunetten en Houten vervangen we over ruim acht kilometer onderdelen van de bovenleidingsportalen. Deze ‘isolatoren’ zijn aan vervanging toe en zorgen ervoor dat de spanning op de bovenleiding niet via het bovenleidingsportaal kan wegvloeien.
Ten zuiden van Houten vervangen we het spoor op de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Ter hoogte van Schalkwijk brengen we zogenoemde ‘raildempers’ aan. Deze rubberen blokken bevestigen we aan de binnen- en buitenkant van de spoorrails. Ze zorgen ervoor dat het treinverkeer voor de omgeving minder geluid geeft. Deze werkzaamheden zijn onderdeel van het Meerjarenprogramma Geluidsanering (MJPG).
Lees meer over raildempers Lees meer over raildempers
Geluidschermen
ProRail werkt in het kader van MJPG aan het stiller maken van het spoor. In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat nemen wij geluidsmaatregelen. Dit doen we op locaties waar de geluidsnorm voor treinverkeer wordt overschreden. Tricht is zo’n locatie.
We plaatsen bij Tricht in totaal 477 meter geluidschermen van 1 meter hoog, gemeten vanaf de hoogte van het spoor. Dit doen we verspreid over zes locaties langs het spoor. Op twee van deze locaties worden later dit jaar ook nog raildempers geplaatst. Zo maken we het spoor stiller waar dat nodig is.
Lees meer over MJPG Lees meer over MJPG
Conservering brug en vervanging rijdraad
Ook plegen we preventief onderhoud aan de constructie van de Kuilenburgse spoorbrug. Dit is de officiële naam voor de brug over de Lek bij Culemborg. We reinigen de brug, ontroesten waar nodig, brengen een nieuwe beschermlaag aan en schilderen de brug opnieuw. Op deze manier blijft de brug toekomstbestendig. Aan de noordzijde van de brug wordt ook nog een gedeelte van het spoor vernieuwd.
Ter hoogte van Culemborg vervangen we een gedeelte van de rijdraad boven het spoor. De rijdraad is de draad in de bovenleiding waar de stroomafnemer op de trein contact mee maakt. Op die manier wordt de trein van energie voorzien die nodig is om te kunnen rijden. De rijdraad heeft een bepaalde levensduur en wordt nu preventief vervangen.
Zomerwerk
Ieder jaar weer: in de zomer werken we aan het spoor. En ieder jaar heeft dat vervelende gevolgen. Voor reizigers en omwonenden. Het geeft drukte in trein, bus en op het station. Het zorgt voor files, lawaai en stof in je tuin. Kan dat nou niet anders? Waarom doen we dat?
Meer nieuws
-
Kap- en snoeiwerk westzijde station Nijmegen
19 december 2024
-
Groot onderhoud station Hoorn
9 december 2024
-
Sinterklaascadeau op Amsterdam Centraal: nieuwe roltrappen UK Terminal
6 december 2024