Ruim 500 uur werkzaamheden in Schipholtunnel
Nieuws
Treinreizigers op en rondom Schiphol hebben het gemerkt: van 13 januari tot en met 4 februari voerde ProRail geplande werkzaamheden uit in de Schipholspoortunnel. De werkzaamheden zijn belangrijk voor het moderniseren van het spoor rondom knooppunt Schiphol. Het project Groot Onderhoud Schiphol duurt zes jaar. We zijn inmiddels twee jaar bezig.
Dit hebben we gedaan
Wij werken steeds in één tunnelbuis. Hierdoor blijft Schiphol bereikbaar, maar rijden er 50 procent minder treinen die kant op. Dat betekent meer drukte op de perrons en in de treinen.
Hoewel er nog veel werk op de planning staat, hebben we ook al veel gedaan. Zo is er 19.000 meter spoorconstructie vernieuwd en verwijderden we 7000 m2 plafondplaten met daarin asbesthoudende lijm. Ook vervingen we 2770 meter bovenleiding door zogenaamde 'stroomrail'. Hierdoor kunnen we het spoor een beetje verhogen, zodat een gelijkvloerse instap tussen trein en perron ontstaat. Dit maakt de trein toegankelijker voor mensen die niet goed ter been zijn.
Meer weten over de vernieuwingswerkzaamheden? Bekijk deze animatie.
Hinder beperken
Station Schiphol Airport is druk. Zowel qua treinen als qua treinreizigers. Daarom moet het spoor rondom Schiphol goed onderhouden worden. Dat doen we met het project Groot Onderhoud Schiphol. Hiermee zorgen wij dat het spoor en de tunnels weer 40 jaar mee kunnen.
Met het project Multimodale Knoop Schiphol zorgen we onder meer voor meer ruimte op de perrons. Dit doen we door bijvoorbeeld hellingbanen weg te halen en te vervangen door vaste trappen. Deze projecten lopen gelijk op. Hierdoor beperken we de hinder voor reizigers. De vervanging van de hellingbanen en roltrappen is komend voorjaar gereed. De andere werkzaamheden lopen nog door tot 2028.