Zomerwerkzaamheden: ProRail verbouwt ‘t hart van Utrecht Centraal

Nieuws

12 mei 2016

Tussen eind mei en eind augustus staan er flinke werkzaamheden op en rond Utrecht Centraal op de planning. In die periode zijn er om precies te zijn 1.743 buitendienststellingsuren ingeroosterd. Maar dan is het grootste deel van de verbouwing ook achter de rug en zijn er vier extra sporen bij gekomen.

Wat staat er allemaal te gebeuren tot eind augustus? Bouwmanager ProRail Ronald Hazeu: “We gaan het hart van Utrecht Centraal verbouwen; het gebied rondom het zesde perron (spoor 14 en 15). Dat doen we vanaf 26 mei zowel aan de noord- als aan de zuidzijde. Aan de zuidzijde bouwen we bovendien ook het opstelemplacement om. Dat is die gehele periode buiten gebruik.”

Alle sporen aansluiten

Het is allemaal nodig om aan de zuidkant van Utrecht alle sporen definitief op de rest van het spoornet aan te kunnen sluiten. Ronald: “De werkzaamheden hebben vooral gevolgen voor reizigers in de richtingen van Houten en Den Bosch en van Bunnik en Arnhem. Er rijden wel treinen, maar minder vaak, omdat er minder sporen beschikbaar zijn.”

Amsterdam

Ook richting Amsterdam rijden er minder treinen. “De twee binnenste sporen – voor de stoptreinen – zijn buiten gebruik tussen Maarssen en Utrecht. Je kunt bijvoorbeeld niet station Zuilen aandoen. De sporen aan de zuidkant die we nog niet hebben aangepakt, gaan we in die periode in één klap ‘rechttrekken’, zodat ook daar straks treinen op hogere snelheid kunnen rijden.”

Perron 6

De meeste perrons hebben inmiddels een mooie nieuwe kap. Na de zomer hoort daar ook perron 6 bij. “De bouw daarvan gaat de hele zomer in beslag nemen. We moeten eerst nog slopen wat er nu staat. Dan bouwen we de stalen kapconstructie en volgt de inrichting en natuurlijk komt er ook nieuwe bestrating. Maar we zijn niet alleen bezig met spoorinfra. We maken ter hoogte van de Nicolaas Beetsstraat ook nog een ondergrondse trillingswerende constructie. Dat is een grote betonnen wand die diep de grond in gaat, zo’n 5 tot 6 meter. We bouwen verder een keerwand, en voeren grond af van het opstelterrein als onderdeel van een grondsanering.”

Van vier naar acht sporen

Hoogtepunt is maandag 22 augustus, als de verbouwingen worden afgesloten. “Na een zogenoemd indienststellingsweekend zijn alle sporen aan de zuidzijde helemaal klaar en gaan we van vier naar acht sporen. De grootste ‘klap’ van alle verbouwingen van Utrecht Centraal is dan geweest. In de herfstvakantie is er nog wel even wat werk aan de winkel aan de noordzijde.”

Reisinformatie

De spoorvernieuwing heeft met enige regelmaat gevolgen voor het treinverkeer, maar vooral tussen eind mei en eind augustus zal dat het geval zijn. Voorkom daarom verrassingen en raadpleeg voor vertrek altijd even de Reisplanner.

 

 

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers