Zuidoostboog bij Meteren open voor goederenvervoer
Nieuws
De zuidoostboog bij Meteren wordt komende maand technisch gereed gemaakt voor ingebruikname. Na aanpassing kunnen treinen uit de richting Den Bosch bij Meteren via deze boog de Betuweroute opdraaien richting Duitsland en andersom. Ze hoeven dan niet meer via Nijmegen – Den Bosch te rijden zodat deze route wordt ontlast.
De zuidoostboog is aangelegd bij de bouw van de Betuweroute. Om hem in gebruik te kunnen nemen wordt de zogenoemde spanningssluis aangepast. De Betuweroute heeft namelijk een ander type stroomvoorziening dan het hoofdspoor. Daarom moeten treinen in een spanningssluis van stroomvoorziening wisselen.
Voorlopig twee treinen per week
De verwachting is dat er met ingang van de nieuwe dienstregeling in december 2016 zo’n twee goederentreinen per week gebruik gaan maken van de zuidoostboog. Deze komen vanuit Zeeland en rijden dan via de route Breda - Tilburg - Den Bosch –Geldermalsen bij Meteren de Betuweroute op richting Duitsland of andersom. Dit aantal kan - afhankelijk van de economische ontwikkelingen - groeien tot maximaal acht treinen per dag in 2030.
Toekomstige zuidwestboog bij Meteren
Naast de ingebruikname van de zuidoostboog zijn er ook plannen voor de bouw van een nieuwe boog: de zuidwestboog. Deze maakt onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer en maakt het mogelijk om goederentreinen van Rotterdam via de Betuweroute richting ’s-Hertogenbosch te laten rijden en andersom. De effecten van de toekomstige zuidwestboog op de omgeving worden op dit moment onderzocht in de Milieu Effect Rapportage (MER) PHS Meteren-Boxtel. Meer informatie over dit project op: www.prorail.nl/projecten/meteren-boxtel.