Zwolse mega-klus geklaard!
Nieuws
Met een uitdeelactie van vers fruit aan de treinreizigers op maandagochtend 16 juli ‘bezegelde’ ProRail de ’16-daagse’. Twee weken lang reden er geen treinen van en naar station Zwolle en moesten reizigers overstappen in de bus. Op maandagochtend deelden promotors fruit uit om het geduld van de reizigers te belonen. Met enthousiasme hapten zij toe en waardeerden de ‘fruitactie’ van ProRail en NS. In het vijfde en laatste bouwjournaal van maandag 16 juli onder andere projectmanager Allart Maijers aan het woord. Voor de rest laten we vooral de dronebeelden voor zich spreken.
Bikkelen en testen
Voordat de reizigers in het fruit konden happen moest er wel 16 dagen lang 24/7 gebikkeld worden. Strukton Rail, Molhoek CCT, Movares, Sweco Nederland, InVraPlus en ProRail stroopten samen de mouwen op om van de spaghetti-rails strakke sporen te maken. Hiervoor moest het complete spoorsysteem op de schop. Sporen, wissels, bovenleiding, treinbeveiliging, seinen en perrons ondergingen een complete metamorfose. Na uitvoerig test- en meetwerk werd het geheel zondagavond door ProRail veilig en geschikt vrijgegeven voor het treinverkeer.
Spoorplan Noord-Nederland
De ’16-daagse van Zwolle’ moet gezien worden als een eerste stap in het plan waarmee het noorden beter wordt verbonden met de Randstad. Samen met provincies Groningen, Fryslân, Drenthe en Overijssel heeft ProRail een nieuw model gebouwd voor het treinverkeer in Noord-Nederland (Spoorplan Noord-Nederland). Door van Leeuwarden, Groningen en Zwolle samenhangende knooppunten te maken, ontstaan meer reismogelijkheden, kortere reistijden, betere overstapmogelijkheden en kunnen er meer treinen rijden in de toekomst. Hierdoor verbetert de bereikbaarheid van veel steden in het noorden en de verbinding van en naar de Randstad. Bovendien wordt het treinverkeer in het noorden door dit nieuwe model betrouwbaarder, comfortabeler en veiliger.