We helpen je graag: Contact
Maak een keuze
Actuele vragen
De beelden van de overtreding kun je op ProRail.mijnovertreding.nl inzien.
Vallende takken en bomen op het spoor en bovenleidingen kunnen zorgen voor vertragingen, stremmingen en onveilige situaties - voor treinverkeer en reizigers. Herstel van spoor en bovenleidingen betekent bovendien een flinke kostenpost.
Daarom heeft ProRail een kap- en snoeiprogramma voor groen langs het spoor. Dat snoeien doen we 'van laag naar hoog'. Vooral in bosrijke gebieden heeft dat een positief bijkomstig effect. Want de ecologische bermen die zo ontstaan, blijken ideale foerageer- en nestelplekken voor vogels. Maar ook goede schuilplekken voor ringslangen, marterachtigen en hagedissen.
Nee, dat kan niet. Er is geen wetgeving voor trillinghinder. Daar kan ProRail vervoerders dus ook niet op aanspreken.
We kunnen daarom bijvoorbeeld niet zeggen dat goederentreinen bijvoorbeeld meer overdag moeten rijden, in plaats van ’s nachts. Als spoorbeheerder kunnen wij alleen ingrijpen als de veiligheid op het spoor in gevaar is. Of als de wettelijke geluidproductieplafonds (gpp’s) dreigen te worden overschreden.
ProRail wil graag een goede buur zijn voor zijn omgeving. Maar rijdende treinen produceren nu eenmaal geluid. Waar mogelijk, nemen we maatregelen om geluidhinder te verminderen én te voorkomen. De wettelijke normen zijn hierbij leidend.
Wil je weten wat deze maatregelen inhouden? Lees meer over treingeluid op deze speciale website. Daar vind je meer informatie over de wettelijke regels én over het Meerjarenprogramma Geluidsanering (MJPG).