Wat wij doen : Mobiliteit van morgen
Meer en snellere treinen
Het aantal reizigers en de hoeveelheid vervoerde goederen over het spoor groeit en de capaciteit nadert zijn grenzen. Daardoor staan we voor een grote opgave: we moeten ernstige knelpunten in de toekomst op tijd voorkomen en het spoor begaanbaar maken voor meer en snellere treinen.
Het succesverhaal van de trein
Er rijden meer treinen dan ooit op tijd en het aantal verstoringen daalt. De trein is de afgelopen jaren een betrouwbaar alternatief voor de auto gebleken. Dat draagt bij aan het succesverhaal van de trein. Door de huidige infrastructuur en de bestaande technieken optimaal te benutten heeft Nederland al in 2030 een netwerk van meer en snellere treinen op de grote lijnen. Waar we de komende jaren om de tien minuten treinen kunnen laten rijden op de drukste lijnen, is het mogelijk om in de brede Randstad acht keer per uur een Intercity te laten rijden.
Door reizigers te spreiden over meer treinen ontstaat bovendien een betere benutting van spoor en stations. Niet alleen de Randstad profiteert, ook de mobiliteit naar de regio’s verbetert. Dat vertaalt zich in betere verbindingen met een snellere overstap en meer treinen. De reistijd naar België en Zeeland kan hierdoor een half uur korter worden. Ook is er significante tijdswinst te boeken naar het noorden en het zuiden van Nederland. Daarnaast is er genoeg ruimte om goederentreinen te laten rijden.
Toekomstbeeld
ProRail werkt samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, provincies, metropoolregio’s en vervoerders aan innovaties om de verwachte reizigersgroei en het goederenvervoer in de toekomst op te kunnen vangen. Deze gezamenlijke ambitie staat in het Toekomstbeeld OV 2040.