: Kijfhoek
Kijfhoek is het grootste goederenemplacement van Nederland. Goederen uit de Nederlandse havens worden op dit emplacement gesorteerd op hun eindbestemming. Het is de schakel tussen onze havens en de grote industriegebieden in Nederland en Europa. Per jaar vertrekken en passeren hier tienduizenden goederentreinen.
Beheer en gebruik
Kijfhoek ligt tussen Zwijndrecht en Barendrecht en is 50 hectare groot, telt 43 verdeelsporen, 14 aankomstsporen en 12 opstelsporen. Je zou het een sorteercentrum voor treinen kunnen noemen. Kijfhoek is in beheer van ProRail en is sinds 1980 in gebruik.
Op Kijfhoek is een verkeersleidingspost van ProRail die gaat over de bediening van het spoorgoederenvervoer van de Havenspoorlijn, de Betuweroute en het emplacement Kijfhoek.
Strategische ligging
Kijfhoek ligt heel strategisch op het kruispunt van belangrijke goederenspoorlijnen: de Havenspoorlijn en de Betuweroute. Vanaf Kijfhoek rijden goederenwagons naar andere delen van Nederland, naar België en naar Midden- en Zuid-Europa.
Sorteren van treinen
Op Kijfhoek liggen veel sporen naast elkaar. Dat maakt het de ideale plek om wagons met verschillende bestemmingen te ontkoppelen, te sorteren en weer te koppelen aan andere wagons. Dat sorteren gebeurt volledig automatisch. Dit heet 'heuvelen'. Dagelijks worden er ongeveer 400 wagens geheuveld (cijfers uit 2020, uitgaande van 6 dagen per week dat de heuvel open is). Het aantal heuvelbewegingen ligt iets hoger: dit zijn er ongeveer 600 per dag in 2020 (sommige wagens worden meerdere keren geheuveld).
Heuvelen
Het heuvelsysteem op Kijfhoek wordt gemoderniseerd. Deze modernisering is één van de projecten om het goederenemplacement nog veiliger en efficiënter te maken. Lees welke projecten er nog meer zijn.
Hoe werkt heuvelen?
Heuvelen werkt als volgt: op het aankomstspoor stellen we de trein op en koppelen we de wagons los. Een locomotief duwt vervolgens de ontkoppelde wagons over een heuvel. Zodra de eerste over de heuvel is, rolt die vanzelf naar beneden. Via computergestuurde wissels komt elke wagon via meerdere remsystemen op het juiste spoor terecht.
De speciale 'railremmen' – automatisch aangestuurd – zorgen dat de wagons niet te hard rollen en op het juiste punt stilstaan. Nergens anders in Nederland gebeurt sorteren op deze manier. Hierin is Kijfhoek uniek. In 2018 maakten wij een speciale videoserie over het emplacement: Alles gaat over Kijfhoek.