: De reis van een spoorproject

Als ProRail werken we onophoudelijk aan het verbeteren van ons spoornetwerk: van overwegen vervangen tot stations vernieuwen. Wat komt er allemaal kijken bij zo’n spoorproject? En waarom neemt (de aanloop naar) een verbouwing rond het spoor zoveel tijd in beslag? Dat leggen we je uit.  

Overal dezelfde taal

Een vaste route van vier fases

Elk project dat ProRail uitvoert, verloopt via het kernproces. Deze vaste route door vier fasen geeft ProRail samen met alle andere partijen houvast. Iedere fase kent zijn eigen uitdagingen én betrokkenen. Hieronder lees je hoe elke fase (station) eruit ziet.

MIRT-verkenning

Het kernproces van ProRail volgt de MIRT Spelregels van de Rijksoverheid. MIRT staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport. Per beslismoment ligt vast welke informatie er nodig is om tot een besluit te komen en daarmee de volgende fase te starten. Het project Spoorknoop Eindhoven legt hier uit wat een MIRT-verkenning is en hoe deze verloopt.

Onderdoorgangen in Nunspeet

Om je de ‘reis’ van een spoorproject te schetsen, nemen we de bouw van twee spoortunnels in Nunspeet als voorbeeld. De stappen die dit project doorloopt, zijn hetzelfde voor al onze andere spoorprojecten. Negentien mensen die hieraan werken, vertellen hun verhaal.

De interviews

Mark van de Bunte - wethouder gemeente Nunspeet
Mark van de Bunte - wethouder gemeente Nunspeet

"Eventuele voorlopige voorzieningen hingen als het zwaard van Damocles boven dit project. Tegelijkertijd delen we een visie: een groene, aantrekkelijke en veilige stationsomgeving voor Nunspeet."

Danou Veenhof  - regiodirecteur Noord Oost bij ProRail
Danou Veenhof - regiodirecteur Noord Oost bij ProRail

"Samen met partners in de regio en het ministerie een mooi resultaat neerzetten, daar krijg ik energie van."

Marco Spinosa - projectmanager bij ProRail
Marco Spinosa - projectmanager bij ProRail

"Een project zo goed mogelijk benutten met als doel: minder kosten en minder hinder. Daar haal ik voldoening uit"

Ariën Schaap - algemeen projectleider Verbetering stationsomgeving bij de gemeente Nunspeet
Ariën Schaap - algemeen projectleider Verbetering stationsomgeving bij de gemeente Nunspeet

"Zon stationsproject vraagt om een lange adem. Al met al is alles tot nu toe best soepel verlopen"

Martijn Donders werkt bij het ingenieursbureau Mott MacDonald en is door de gemeente Nunspeet ingehuurd als adviseur spoorsystemen
Martijn Donders werkt bij het ingenieursbureau Mott MacDonald en is door de gemeente Nunspeet ingehuurd als adviseur spoorsystemen

"Ik spreek de taal van ProRail. Dat heb je nodig om de belangen en de portemonnee van de gemeente te kunnen behartigen"

Veronique van Hoven - projectcontroller bij ProRail
Veronique van Hoven - projectcontroller bij ProRail

"Dat de juiste kosten bij de juiste partij terechtkomen, dat is de grootste uitdaging"

Joost Jansen - raakvlakmanager voor de gemeente Nunspeet
Joost Jansen - raakvlakmanager voor de gemeente Nunspeet

"Je krijgt altijd planningsissues: twee aannemers willen op dezelfde vierkante meter hun werk doen."

Martin Biewenga - partner van West8, ontwerpbureau voor landschapsarchitectuur, stedenbouw en infrastructuur.
Martin Biewenga - partner van West8, ontwerpbureau voor landschapsarchitectuur, stedenbouw en infrastructuur.

" We organiseerden ateliersessies. Omwonenden, gemeente, de Fietsersbond, ProRail, NS, ondernemersvereniging… iedereen kon meepraten over verschillende modellen."

Rik van der Ende - technisch projectleider bij ProRail
Rik van der Ende - technisch projectleider bij ProRail

"Als je een overweg weghaalt moet er de treinbeveiliging opnieuw ontworpen worden. Dat laten we niet aan het ingenieursbureau van de gemeente over"

Tijmen Steenge - technisch projectleider bij ProRail
Tijmen Steenge - technisch projectleider bij ProRail

"Een station dat mooi ontworpen is maar niet goed onderhoudbaar, wordt vanzelf lelijk."

Ronald Huismans - projectmanager bij aannemer Van Hattum en Blankevoort
Ronald Huismans - projectmanager bij aannemer Van Hattum en Blankevoort

"Als hoofdaannemer ben ik verantwoordelijk en controleer of de dingen goed gebeuren"

Robin van Abeelen - senior ontwerpleider bij aannemer Van Hattum en Blankevoort
Robin van Abeelen is senior ontwerpleider bij aannemer Van Hattum en Blankevoort

"Een ontwerp moet constructief veilig zijn, bouwbaar en onderhoudbaar"

Jordi Boer - bouwmanager bij ProRail
Jordi Boer - bouwmanager bij ProRail

"Ik weet dat je achter je bureau een mooie tekening kunt maken, maar buiten andere invloeden hebt en tegen verrassingen aanloopt"

Folkert van Schagen - projectcoördinator bij aannemer Van Hattum en Blankevoort
Folkert van Schagen - projectcoördinator bij aannemer Van Hattum en Blankevoort

"Continu maak ik de planning, bespreek wijzigingen, pas aan en bespreek de planning opnieuw"

Marc van de Looij - omgevingsmanager bij ProRail
Marc van de Looij - omgevingsmanager bij ProRail

"Je moet oppassen met de snelheid waarmee je een beslissing neemt: je wilt niets of niemand over het hoofd zien"

Corina Vink - omgevingsmanager Stationsomgeving bij de gemeente Nunspeet
Corina Vink - omgevingsmanager Stationsomgeving bij de gemeente Nunspeet

"Ik moet heel goed weten wat de aannemer, wanneer gaat doen. Want wij moeten als gemeente veel randvoorwaarden afstemmen"

Thijs de Weerd - adviseur Vergunningen & Omgevingsmanagement en werkt voor aannemer Van Hattum en Blankevoort
Thijs de Weerd - adviseur Vergunningen & Omgevingsmanagement en werkt voor aannemer Van Hattum en Blankevoort

"In de bouwapp staat mijn telefoonnummer. Mensen kunnen mij altijd een berichtje sturen"

Elise Koning - omgevingscommunicatieadviseur bij ProRail
Elise Koning - omgevingscommunicatieadviseur bij ProRail

"Mijn doel is niet per se dat mensen een bouwproject leuk gaan vinden. Wel dat ze zeggen: We wisten ervan."

Wob Meijering - communicatieadviseur en woordvoerder bij de gemeente Nunspeet
Wob Meijering - communicatieadviseur en woordvoerder bij de gemeente Nunspeet

"Want dat blijft de belangrijkste uitdaging: het grote draagvlak voor dit megaproject behouden. Dat lukt alleen als iedereen begrijpt wat je doet, wanneer je het doet en waarom je het doet."

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers