Amsterdam Centraal : Cuypershal

De monumentale stationshal van station Amsterdam Centraal - in de volksmond Cuypershal genoemd, wordt gerenoveerd. Dat is een ingrijpende verbouwing die in het najaar van 2023 gereed zal zijn. Aannemer Anton Rail is verantwoordelijk voor de uitvoering van de werkzaamheden.

Stationshal en Oostvleugel

We gaan in twee fases aan het werk. Tijdens de eerste fase vervangen we de vloer in de stationshal, maken we nieuwe voordeuren en herstellen we de voorgevel van de hal. In de Oostvleugel gaan we ook aan de slag. Daar renoveren we de binnenzijde. Dat wil zeggen: we vervangen de vloertegels en werken de kolommen netjes af waarbij ze voorzien worden van metalen bekleding, net zoals in de Westvleugel. Ook worden roosterplafonds, verlichting en technische installaties (omroep, brandmelding, camera’s) vervangen.

Aan de buitenzijde van de Oostvleugel herstellen we de gevel en maken we nieuwe entreedeuren.

Karakter

De stationshal - of Cuypershal - van Amsterdam Centraal krijgt zijn oorspronkelijke karakter weer terug: een toegangspoort met vele prachtige historische details, zoals architect Pierre Cuypers dat voor ogen stond in 1889, bij de oplevering van het station.

Werkterrein

De hal en de Oostvleugel blijven trouwens gewoon toegankelijk voor reizigers tijdens de werkzaamheden. We doen het werk in stapjes. Daar waar we werken wordt de plek afgezet met bouwschuttingen. Zo proberen we de overlast zo veel mogelijk te beperken. Voor het station, buiten dus, komt een bouwterrein. Dat zetten we af met hekken.

De trap in het midden van de hal, die naar het metrostation gaat, is buiten gebruik tijdens de verbouwing. Je kunt dus niet vanuit de stationshal rechtstreeks naar de metrohal en andersom. Via de nieuwe ondergrondse fietsenstalling komt je er wel. Dit wordt goed aangegeven op borden.

Vervolg

Begin 2024 gaat de tweede fase beginnen. Dan plaatsen we de rijtuigkappen en de luifel terug aan de centrumzijde van het station. Die zijn, vanwege de bouw van de Noord/Zuidlijn, tijdelijk verwijderd en opgeslagen. In een vervolgfase komt er een loopbrug met balkons op de eerste verdieping, waar nu kantoorruimtes zijn.

Er worden monumentale kroonluchters opgehangen die de hal gaan verlichten. Ook gaan we de prachtig geornamenteerde plafonds, het verfijnde metselwerk en de monumentale kolommen restaureren.

Amsterdam Centraal

Amsterdam is dé toegangspoort naar Europa. Het monumentale station Amsterdam Centraal dateert uit 1889. Het is een van de drukstbezochte stations in Nederland met dagelijks 200.000 reizigers. Dit aantal blijft stijgen tot ongeveer 275.000 in 2030. Om die reden moet het station grondig worden verbouwd. ProRail gaat niet alleen op het station zelf, maar ook daarbuiten aan de slag.

Lees meer over dit project Lees meer over dit project

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers