Leeuwarden : Aanpassingen station Leeuwarden (Project gerealiseerd)
Om extra sneltreinen te kunnen laten rijden tussen Groningen en Leeuwarden, moest station Leeuwarden worden aangepast. Zo hebben we de perrons verlengd en verbreed. De overweg Schrans naast het station hebben we omgebouwd van enkel- naar dubbelspoor. ProRail werkte samen met de provincie Fryslân en de gemeente Leeuwarden.
- Locatie
- Leeuwarden
- Programma
- Spoorplan Noord-Nederland
- Startdatum
- 2018
- Einddatum
- 2020
Perron 250 meter verlengd
De extra sneltreinen tussen Groningen en Leeuwarden verbeteren de bereikbaarheid van de Friese hoofdstad. De overweg Schrans en de daartoe leidende wegen werden aangepast. En station Achter de Hoven verdween. Om langere treinen in de spits te kunnen laten rijden, moesten we de perrons verlengen. Dat gebeurde op alle stations langs het traject Groningen-Leeuwarden. In Leeuwarden werd een perron met 250 meter verlengd.
Dit project was onderdeel van het het project Extra Sneltrein Leeuwarden Groningen (ESGL).
Snelheidsverhoging
De treinen zijn sneller gaan rijden tussen de stations Leeuwarden en Feanwâlden. De sneltrein ging eerst 100 kilometer per uur, nu is dat 130 kilometer per uur. Dit heeft effect op de omgeving en het milieu. Deze effecten werden onderzocht en gepubliceerd in de milieu-effect-rapportage. De maatregelen die we hebben genomen om de milieu-effecten te beperken staan ook in de rapportage.
Extra Sneltrein Groningen-Leeuwarden
Om de bereikbaarheid van het noorden van het land te verbeteren, hebben we een extra sneltrein laten rijden tussen Groningen en Leeuwarden. Er reden twee stoptreinen en één sneltrein per uur. Maar er reizen steeds meer mensen met de trein. Vooral in de spits.