Rotterdam : Goederenspoorlijn op de Botlekbrug (Project gerealiseerd)

Over de Oude Maas, in het Rotterdamse havengebied, ligt sinds 1955 de Botlekbrug. In 2015 is een nieuwe brug gebouwd, een van de grootste hefbruggen van Europa. De brug wordt gebruikt door wegverkeer, (brom)fietsers, voetgangers en sinds 2021 ook door goederentreinen. En natuurlijk gaat de hefbrug open om schepen door te laten die te hoog zijn om onder de brug door te varen. 

Locatie
Rotterdam
Startdatum
2017
Einddatum
2022

Knelpunt opgelost 

De oude Botlekbrug vormde met haar lage doorvaarthoogte een knelpunt voor de scheepvaart. Dat behoort nu tot het verleden want de nieuwe brug is 6 meter hoger. De nieuwe Botlekbrug kan ook meer weg- en treinverkeer aan dan de oude Botlekbrug. De nieuwe gerealiseerde Botlekbrug is namelijk drie keer zo breed.

  • In 2021 werden de werkzaamheden aan het spoor op de Botlekbrug afgerond
    In 2021 werden de werkzaamheden aan het spoor op de Botlekbrug afgerond
  • Met de testtrein werd het nieuwe spoor voor het eerst bereden
    Met de testtrein werd het nieuwe spoor voor het eerst bereden
  • Sloop oude Botlekbrug
    Sloop van de oude Botlekbrug
  • Sloop oude Botlekbrug
    Sloop van de oude Botlekbrug

Hefdelen 

De nieuwe brug heeft twee aparte hefdelen zodat schepen vanuit beide richtingen elkaar tegelijk kunnen passeren. Daardoor hoeft de brug minder vaak open voor passerende schepen: het aantal openingen daalt van vijftig naar twintig keer per dag. Goed nieuws voor de scheepvaart én voor het trein- en wegverkeer.

Wat is er gebeurd?

In opdracht van Rijkswaterstaat en ProRail heeft A-Lanes A15 op de nieuwe Botlekbrug het spoor en de bovenleiding aangelegd en de veiligheidssystemen geïnstalleerd. Daarna is het spoor aangesloten op de Havenspoorlijn. Voorafgaand aan het regulier gebruik door goederentreinen zijn testtreinen ingezet in verschillende weersomstandigheden en met verschillende beladingen. Dit was nodig omdat de Botlekbrug een steile opgang kent waar de machinisten van goederentreinen rekening mee moeten houden. Verder zijn de Venkelweg en het Oude Maaspad opnieuw ingericht. En er komt nog aanvaarbescherming voor de scheepvaart die gebruikmaakt van de doorvaart van de Botlekbrug. 

Bekijk: De laatste trein over de oude Botlekbrug

Planning voor 2022

In 2022 volgt nog werk in het kader van verdere optimalisaties en werk aan de grendels. De aanvaarbescherming bij de pijlers wordt aangebracht en de (brom)fietsverbinding wordt iets aangepast.

Onderhoud is behoud

Met de ingebruikname van de brug in 2015 is ook het reguliere onderhoud gestart. De brug is een technisch complexe machine, met complexe installaties en systemen. Net als iedere andere grote machine heeft de brug onderhoud nodig om de beschikbaarheid en de betrouwbaarheid van de brug te garanderen en storingen zo veel als mogelijk voor te zijn.

Onderhoud aan het spoor kan alleen plaatsvinden tijdens een buitendienststelling van het spoor. De tijden van het spooronderhoud zijn aangepast aan astronomisch tij zodat er altijd een doorvaart mogelijk is voor de scheepvaart. Daarom zijn de onderhoudstijden bij elke onderhoudsplanning anders. Stremmingen voor de scheepvaart zijn de vinden op de site van het Havenbedrijf Rotterdam en op de website van vaarweginformatie. Eventuele hinder voor het wegverkeer wordt via de gebruikelijke kanalen gecommuniceerd.

Overig onderhoud is maandelijks tijdens doordeweekse nachten. De brug is dan afgesloten voor al het wegverkeer en de scheepvaart. Ook tijdens dit onderhoud is er wel altijd een doorvaartmogelijkheid voor de scheepvaart. De planning van deze afsluitingen vindt u op de site van Rijkswaterstaat.

Blijf op de hoogte

Wil je niets missen van het laatste nieuws over de Botlekbrug en de ontwikkelingen binnen het project? Schrijf je dan in voor onze digitale nieuwsbrief. 

Schrijf je in

Nieuws over dit project

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers