Bouw passerelle : Duurzame keuzes
De toegekende subsidie uit het programma Klimaatneutrale en Circulaire Infraprojecten (KCI) maakt duurzaam bouwen mogelijk. Op deze pagina lichten we drie maatregelen toe.
Houten liftschachten
Liftschachten op stations worden standaard van staal en glas gemaakt. Hout heeft betere milieuprestaties. Daarom heeft de gemeente Zwolle samen met de liftenbouwer en het ingenieursbureau een nieuwe liftschacht ontworpen. De liftschacht heeft een houten draagconstructie en een glazen bekleding. ProRail kijkt naast Zwolle ook op andere plekken voor de toepassing van dit nieuwe type liftschacht.
Toepassen van circulair beton
De Passerelle heeft twee landhoofden en drie tussensteunpunten. ProRail noemt de uiteinden landhoofden. Het landhoofd aan de stadskant plaatsen we zo dat het op de fundering van het oude Combigebouw rust. Aan de andere kant passen we circulair beton toe in de fundering. Dit doen we ook bij de tussensteunpunten. Circulair beton bestaat uit 50% procent betongranulaat en 50% nieuw beton.
Toepassen van circulair stalen trapopgangen
De productie van staal heeft een forse milieu-impact en kost veel energie. Daarom kijken we naar circulair staal in plaats van nieuw hoogovenstaal. Door het hergebruiken van staal in de trapopgangen besparen we op de productie van 116 ton nieuw hoogovenstaal.
Duurzaamheid
Naast onze bijdrage aan duurzame mobiliteit, werken wij hard aan het besparen én het duurzaam opwekken van energie. Dat opwekken doen wij op onze perrondaken en op eigen grond. Met als doel ons eigen elektriciteitsgebruik helemaal zelf duurzaam op te wekken. Daarnaast zetten we in op circulair materiaalgebruik. Dit betekent dat we schaarse materialen behouden voor de toekomst.