Zutphen-Hengelo : Nieuwe goederenroute Oost-Nederland
In 2010 besloot de minister van het toenmalige ministerie van Infrastructuur en Milieu dat het spoor tussen Elst en Oldenzaal geschikt gemaakt moest worden voor goederenvervoer. Voor een deel van dat traject, tussen Zutphen en Hengelo, zijn er vier routevarianten bedacht. Aan ProRail de vraag om de effecten op het milieu voor elke variant te onderzoeken.
- Locatie
- Zutphen-Hengelo
- Startdatum
- 2014
- Einddatum
- nog niet bekend
Voorkeursroute
Op 16 juni 2014 maakte staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu bekend voor welke variant ze had gekozen. Het werd de route ‘Kopmaken Deventer’ tussen Zutphen en Hengelo.
Verdere uitwerking Elst-Oldenzaal uitgesteld
De staatssecretaris besloot ook dat het verder uitwerken van traject Elst-Oldenzaal voorlopig wordt uitgesteld. In ieder geval tot 2020. Het volledige besluit lees je in de brief van de staatssecretaris aan de Tweede Kamer.
Meer informatie
Tussenbesluiten
Deze besluiten over de goederenroute door Oost-Nederland zijn ‘tussenbesluiten’ in de zogenoemde Tracéwetprocedure: een wettelijke procedure met verschillende fasen. Voorlopig ligt die dus even stil. Het duurt in ieder geval tot 2020 voordat deze wordt hervat. Uiteindelijk eindigt de procedure in een Ontwerp Tracébesluit, waarop betrokkenen mogen reageren.
Groei
Het spoor in Nederland richten we zo goed mogelijk in op het groeiende reizigers- en goederenvervoer. Zo maken we met het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) meer ruimte voor reizigerstreinen. Dat heeft ook gevolgen voor het goederenvervoer – dat zo veel mogelijk via de Betuweroute wordt geleid.