Zwijndrecht - Essen : ERTMS van Kijfhoek naar Belgische grens

ERTMS, de standaard voor treinbeveiliging in Europa, wordt ook in Nederland ingevoerd. Dit kan bijdragen aan het verhogen van de veiligheid, aan de interoperabiliteit, capaciteit, snelheid en betrouwbaarheid op het spoor. Het project EKB (ERTMS Kijfhoek Belgische grens) realiseert de infrastructuur voor ERTMS op het baanvak Kijfhoek-Belgische grens.  

De tekst op deze pagina is bijgewerkt op: 29 januari 2025.
Locatie
Zwijndrecht - Essen
Startdatum
2025
Einddatum
2032

Doelstelling

De doelstelling van het EKB-project is alle infra-gerelateerde ERTMS-systemen voor baanvak Kijfhoek-Belgische grens te bouwen, te configureren, te testen en werkend op te leveren zodat de treinen op de omgebouwde infra (en van en naar de omgebouwde infra) veilig bestuurd en bijgestuurd kunnen worden. Met dit project zet ProRail een stevige stap richting de toekomst van het spoorvervoer, waarbij innovatie en samenwerking centraal staan.  

Het traject Kijfhoek-Belgische grens waar ERTMS wordt aangelegd
Het traject Kijfhoek-Belgische grens waar ERTMS wordt aangelegd

Samenwerking

Sinds januari 2021 is er een innovatief samenwerkingscontract met de ingenieursbureaus Arcadis, Movares, Royal HaskoningDHV en Sweco. Deze Kennisalliantie ERTMS faciliteert een langdurige relatie voor kennisontwikkeling door in de praktijk te werken aan een ERTMS-baanvak. Zo kunnen alle betrokken partijen kennis en ervaring opdoen met de invoering en toepassing van het nieuwe ERTMS-systeem. Dit zorgt ervoor dat deze ingenieursbureaus in staat zijn activiteiten zelfstandig uit te voeren; van ontwerp tot en met in dienst stellen van treinbeveiligingsinstallaties.

Op maandag 9 december 2024 heeft de aannemer - ERTMS Combinatie Bam Strukton (ECBS) - het contract met ProRail ondertekend voor de realisatie van ERTMS op het baanvak Kijfhoek – Belgische grens. In het eerste kwartaal van 2025 zijn bovenstaande partijen met de ingenieursbureaus uit de kennisalliantie gestart met voorbereidende werkzaamheden. Op het ruim vijftig kilometer tellende baanvak tussen Kijfhoek en de Belgische grens gaan de werkzaamheden naar verwachting eind 2025 van start.

Trackbot

Voor de uitvoering van EKB wordt ook de Trackbot, ontwikkeld door Strukton, ingezet. Deze neemt de fysiek zware, repetitieve montagewerkzaamheden over van monteurs. Daarmee houden we de beschikbaarheid van specialistisch vakmanschap in een krappe arbeidsmarkt op peil. Bekijk een video over Trackbot.

De grens over

De aanleg van ERTMS tussen Kijfhoek en de Belgische grens gaat een directe koppeling realiseren tussen het Nederlandse en Belgische ERTMS, waardoor het makkelijker wordt de landsgrenzen te passeren. Om een robuuste koppeling te kunnen maken vervalt de overweg aan de Nigtestraat in de gemeente Roosendaal.

ERTMS

ProRail vervangt de komende jaren het huidige treinbeveiligingssysteem ATB door ERTMS. Dat is de Europese standaard voor treinbeveiliging- en besturing. ERTMS is hét digitale spoorplatform van de toekomst.

Lees meer over dit programma Lees meer over dit programma

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers