: Maatregelen voor meer spoorveiligheid
Om elk kwartier een spitstrein te kunnen laten rijden tussen Leiden-Utrecht, werken we aan de veiligheid van verschillende overwegen. Samen met de betrokken gemeentes nemen we de volgende veiligheidsmaatregelen.
Bodegraven-Reeuwijk
- Bij de Prinsendijk / Zuidzijde (achter Fort Wierickerschans) past gemeente Bodegraven-Reeuwijk de weg aan. Er komt een passeerhaven nabij de overweg over het spoor.
- De gemeente past de verkeerssituatie bij de overweg Goudseweg aan. Doel is filevorming op de spooroverweg te voorkomen en een veiligere verkeerssituatie voor fietsers te creëren.
- We verkorten de tijd dat de spoorbomen bij de overweg Goudseweg gesloten zijn. Dit verbetert de doorstroming van het verkeer op de overweg en bevordert de veiligheid. Een kortere wachttijd verkleint de kans op risicogedrag.
- ProRail past de perronopgangen bij de overweg aan de Oud Bodegraafseweg aan.
- Bij de overweg Korte Waarder-Molendijk in Nieuwerbrug komt een hek tussen het fietspad en de rijbaan.
- ProRail bouwt een nieuw onderstation voor de stroomvoorziening.
- We heffen twee openbare niet actief beveiligde overwegen (NABO) op: het voetpad bij de Dubbele Wiericke bij Nieuwerbrug en het voetpad aan de Vlietkade in Bodegraven. Bij de Vlietkade passen we de wandelroute aan door een vlonder te plaatsen onder de spoorbrug over de Vliet.
- We zijn in gesprek met diverse betrokkenen om veertien particuliere onbeveiligde overwegen aan te pakken, waarvan er acht in Bodegraven-Reeuwijk liggen. Uiteindelijke doel is deze op te heffen. Lees hier meer over het programma NABO.
Alphen aan den Rijn
- We vervangen een wissel, zodat treinen sneller het station kunnen in- en uitrijden.
- We passen de treinbeveiliging en energievoorziening aan.
- We plaatsen raildempers op het spoor om het geluid van voorbijrijdende treinen te verminderen.
- We korten het perron in op Station Alphen aan den Rijn om een nieuwe seinen toe te voegen.