Nijmegen : Restauratie en renovatie perronkappen
De monumentale perronkappen op station Nijmegen zijn ruim 130 jaar oud en toe aan restauratie en renovatie. Dit combineren we met de werkzaamheden die we de komende jaren in het project PHS Nijmegen uit gaan voeren.
- Locatie
- Nijmegen
- Startdatum
- 2024
- Einddatum
- 2028
Toekomstvast
De monumentale perronkappen op station Nijmegen zijn gebouwd in de periode 1890-1894 en hebben een hoog cultuurhistorische waarde. Ze weerspiegelen een stukje geschiedenis van de stad Nijmegen, de identiteit van de spoorwegen en de ontwikkeling van ijzer langs de spoorwegen. Na restauratie en renovatie voldoen ze technisch aan de huidige normen en kunnen ze zeker weer voor 100 jaar mee. Zo behouden we de waarde van dit stukje historisch vakmanschap én maken we het weer toekomstvast.
We restaureren en renoveren alle perronkappen op station Nijmegen, behalve de hoge perronkap op het perronplein (vanaf Julia’s tot AH to Go). Deze perronkap is in 2001 deels gerestaureerd.
Grote klus
We gaan veel doen aan de perronkappen boven de perrons 1a, 1b, 35, 3 en 4. Daar waar nodig maken we ze constructief sterker. Het ijzer wordt gerepareerd en het houtwerk vernieuwd. Ook schilderen we alles weer in de originele kleuren. Verder vernieuwen we de verlichting passend bij het historische karakter van de perronkappen.
Bij de perronkap boven perron 1 herstellen we de oorspronkelijke 19-eeuwse bolling. Zo past deze kap weer bij de familie van gebolde perronkappen op het station. En is er meer lucht, licht en ruimte voor de reizigers.
In verband van aanpassing van de sporen korten we het eilandperron 3-4 in. Daarom moet de perronkap ook met 50 meter ingekort worden. Dit materiaal gebruiken we weer voor de renovatie op de andere plekken. De oorspronkelijke luifels van de perronkap boven perron 35 gaan we ook inkorten. Dit is nodig voor de elektrificatie van de Maaslijn.
Verder verbreden we perron 1A, en er komt een nieuw eilandperron 5-6. Daar bouwen we nieuwe perronkappen die aansluiten op de vorm en het karakter van de historische perronkappen
Demontage, onderzoek en herstel
Om de perronkappen te kunnen restaureren en renoveren worden ze de komende jaren in delen gedemonteerd en naar een andere locatie gebracht. Daar vindt onderzoek en herstel plaats. Er blijft voor reizigers voldoende mogelijkheid om te schuilen bij regen.
Tijdelijke maatregelen
In het voorjaar van 2024 zijn tijdelijke maatregelen genomen aan de perronkap boven perron 3 en 4. Uit onderzoek bleek dat er aan de perronkap eerder maatregelen nodig waren in verband met beschadigingen. De geplaatste betonblokken die met een stalen buisconstructie verbonden zijn aan de perronkap, zorgen ervoor dat de perronkap op zijn plek blijft bij extreme weersomstandigheden.
Planning
In april 2024 is een gietijzeren kolom van de perronkap boven perron 3-4 verwijderd voor nader onderzoek. In juni 2024 verwijderde de aannemer 70 meter (van de 340 meter) van de perronkap boven de perrons 1b en 35. Dit materiaal wordt onderzocht om een restauratie- en renovatieplan te maken voor de periode 2025-2028. In 2028 moet het project klaar zijn.
Nijmegen
Steeds meer reizigers maken gebruik van station Nijmegen. En die groei zet in de toekomst door. ProRail past samen met de betrokken partners het station en het spoor in Nijmegen aan. Hiermee zijn we voorbereid op een toekomst met meer treinen die sneller kunnen rijden. Met voor de reiziger minder wacht- én reistijd.
Lees wat we nog meer doen in Nijmegen Lees wat we nog meer doen in Nijmegen
Nieuws over dit project
-
Tijdelijk wolkendak op station Nijmegen
10 juni 2024
-
Bijgewerkt Deel perronkap station Nijmegen wordt verwijderd
8 mei 2024
-
Tijdelijke maatregelen perronkap Nijmegen geplaatst
29 april 2024