Zevenaar - Oberhausen : Derde spoor Duitsland

Over de Betuweroute rijden steeds meer goederentreinen. Deze handelsroute willen we nog beter benutten. Daarom wordt er in Duitsland 70 kilometer nieuw spoor aangelegd. Deze werkzaamheden hebben gevolgen voor het goederenverkeer in Nederland.

De tekst op deze pagina is bijgewerkt op: 9 oktober 2024.
Locatie
Zevenaar - Oberhausen
Startdatum
2016
Einddatum
circa 2030

Een betere aansluiting

De Betuweroute is een 172 kilometer lange spoorlijn speciaal voor goederenvervoer. Vanuit de Amsterdamse en Rotterdamse havens rijden treinen binnen twee uur naar Duitsland. Op dit moment is de aansluiting op het Europese spoornet niet optimaal. Daarom wordt er in Duitsland 70 kilometer nieuw spoor aangelegd. Na de werkzaamheden kunnen er veel meer treinen via de Betuweroute naar Duitsland rijden. Dit is belangrijk voor de Nederlandse economie. Bovendien ontstaat er meer ruimte op het spoor voor reizigersvervoer.

Tussen Emmerich en Oberhausen wordt de spoorinfrastructuur vernieuwd en liggen er straks drie sporen. Ook komen er geluidsschermen en worden stations verbouwd. Ook worden meer dan honderd viaducten aangepast of nieuw gebouwd. Tussen Zevenaar en de grens is 3 kilometer extra spoor aangelegd. Hierdoor kunnen reizigerstreinen en goederentreinen elk op een eigen spoor rijden. De sporen, wissels en bovenleidingen zijn klaargemaakt voor meer treinverkeer.

Medegefinancierd door de financieringsfaciliteit voor Europese verbindingen

Minder Hinder pakket

Het ‘Minder Hinder-pakket’ is een initiatief van de overheid om de overlast van omgeleide goederentreinen door Zuid- en Oost-Nederland te beperken. Het pakket bestaat uit verschillende maatregelen om trillingshinder te verminderen. In januari 2023 kondigde staatssecretaris Heijnen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het pakket aan. Het wordt gefinancierd via een wijziging van de Tijdelijke subsidieregeling 'stimulering goederenvervoer per spoor’.

De keuze voor de locaties is door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vastgesteld. Er zijn twee typen maatregelen: de STRAIL-overweg met rubberen wegplaten tussen de sporen en de Under Sleeper pads (USP’s), wat rubberen matten zijn die we onder dwarsliggers monteren. ProRail voerde de eerste maatregelen uit in Deurne en Hegelsom. De werkzaamheden hiervoor zijn in oktober 2023 gestart. Voor de overige locaties is de precieze start nog niet bekend. Voor deze werkzaamheden volgt eerst nog een aanbesteding.

Overzicht uitgevoerde en geplande maatregelen (pdf) Overzicht uitgevoerde en geplande maatregelen (pdf)
05-11-2024

Toelichting per maatregel (pdf) Toelichting per maatregel (pdf)

Vaker langere omleidperiodes

Sinds 2016 wordt er aan de Duitse zijde van de Betuweroute periodiek gewerkt aan het derde spoor. Als er werkzaamheden plaatsvinden in Duitsland, betekent dit dat er goederentreinen omgeleid worden via andere routes in Nederland. Dit betekent ook meer kans op overlast voor de omgeving. Tussen november 2024 en mei 2026 intensiveren de werkzaamheden in Duitsland. Er zijn daardoor vaker langere omleidperiodes. Hieronder vind je meer informatie over de omleidingen.

Nieuws over dit project

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers