Rotterdam : Goederenspoorlijn op de Botlekbrug (Project gerealiseerd)
Over de Oude Maas, in het Rotterdamse havengebied, ligt sinds 1955 de Botlekbrug. In 2015 is een nieuwe brug gebouwd, een van de grootste hefbruggen van Europa. De brug wordt gebruikt door wegverkeer, (brom)fietsers, voetgangers en sinds 2021 ook door goederentreinen. En natuurlijk gaat de hefbrug open om schepen door te laten die te hoog zijn om onder de brug door te varen.
- Locatie
- Rotterdam
- Startdatum
- 2017
- Einddatum
- 2022
Knelpunt opgelost
De oude Botlekbrug vormde met haar lage doorvaarthoogte een knelpunt voor de scheepvaart. Dat behoort nu tot het verleden want de nieuwe brug is 6 meter hoger. De nieuwe Botlekbrug kan ook meer weg- en treinverkeer aan dan de oude Botlekbrug. De nieuwe gerealiseerde Botlekbrug is namelijk drie keer zo breed.
Hefdelen
De nieuwe brug heeft twee aparte hefdelen zodat schepen vanuit beide richtingen elkaar tegelijk kunnen passeren. Daardoor hoeft de brug minder vaak open voor passerende schepen: het aantal openingen daalt van vijftig naar twintig keer per dag. Goed nieuws voor de scheepvaart én voor het trein- en wegverkeer.
Wat is er gebeurd?
In opdracht van Rijkswaterstaat en ProRail heeft A-Lanes A15 op de nieuwe Botlekbrug het spoor en de bovenleiding aangelegd en de veiligheidssystemen geïnstalleerd. Daarna is het spoor aangesloten op de Havenspoorlijn. Voorafgaand aan het regulier gebruik door goederentreinen zijn testtreinen ingezet in verschillende weersomstandigheden en met verschillende beladingen. Dit was nodig omdat de Botlekbrug een steile opgang kent waar de machinisten van goederentreinen rekening mee moeten houden. Verder zijn de Venkelweg en het Oude Maaspad opnieuw ingericht. En er komt nog aanvaarbescherming voor de scheepvaart die gebruikmaakt van de doorvaart van de Botlekbrug.
Planning voor 2022
In 2022 volgt nog werk in het kader van verdere optimalisaties en werk aan de grendels. De aanvaarbescherming bij de pijlers wordt aangebracht en de (brom)fietsverbinding wordt iets aangepast.
Onderhoud is behoud
Met de ingebruikname van de brug in 2015 is ook het reguliere onderhoud gestart. De brug is een technisch complexe machine, met complexe installaties en systemen. Net als iedere andere grote machine heeft de brug onderhoud nodig om de beschikbaarheid en de betrouwbaarheid van de brug te garanderen en storingen zo veel als mogelijk voor te zijn.
Onderhoud aan het spoor kan alleen plaatsvinden tijdens een buitendienststelling van het spoor. De tijden van het spooronderhoud zijn aangepast aan astronomisch tij zodat er altijd een doorvaart mogelijk is voor de scheepvaart. Daarom zijn de onderhoudstijden bij elke onderhoudsplanning anders. Stremmingen voor de scheepvaart zijn de vinden op de site van het Havenbedrijf Rotterdam en op de website van vaarweginformatie. Eventuele hinder voor het wegverkeer wordt via de gebruikelijke kanalen gecommuniceerd.
Overig onderhoud is maandelijks tijdens doordeweekse nachten. De brug is dan afgesloten voor al het wegverkeer en de scheepvaart. Ook tijdens dit onderhoud is er wel altijd een doorvaartmogelijkheid voor de scheepvaart. De planning van deze afsluitingen vindt u op de site van Rijkswaterstaat.
Blijf op de hoogte
Wil je niets missen van het laatste nieuws over de Botlekbrug en de ontwikkelingen binnen het project? Schrijf je dan in voor onze digitale nieuwsbrief.
Meer informatie
In samenwerking met
Nieuws over dit project
-
Eerste testen goederenspoor Botlekbrug succesvol
8 maart 2021
-
Werkzaamheden spoor juni en juli
30 juni 2020
-
Interview medewerkers Botlekbrug #1 - Monteurs dagelijks onderhoud
30 juni 2020