Rotterdam : Vervanging systeem voor treinbeveiliging

Het treinbeveiligingssysteem in de technische ruimtes van Rotterdam moet worden vervangen. Dit systeem zorgt ervoor dat de bediening van seinen en wissels in het gebied goed verloopt. Tijdens de werkzaamheden rijden er geen treinen van, via en naar Rotterdam.

De tekst op deze pagina is bijgewerkt op: 29 januari 2025.
Locatie
Rotterdam
Startdatum
2025
Einddatum
2027

Einde levensduur

De levensduur van het treinbeveiligingssysteem in de technische ruimtes van Rotterdam verloopt na 25 jaar en moet worden vervangen. Dit systeem zorgt ervoor dat de bediening van seinen en wissels goed verloopt. Het is dan ook een cruciaal stukje techniek om het treinverkeer veilig af te handelen. Na verschillende grote en kleinere upgrades in de afgelopen jaren is het einde van de technische levensduur bereikt. Het vervangen van dit systeem is een grote klus en wordt in fases uitgevoerd. Pas wanneer het nieuwe systeem werkt, wordt het oude systeem uitgeschakeld.  

Een voorbeeld van het nieuwe systeem: Programmable Logic Controller (PLC)
Een voorbeeld van het nieuwe systeem: Programmable Logic Controller (PLC)

Wachten op ERTMS

ProRail gaat de komende jaren grote delen van het treinbeveiligingssystemen in Nederland vervangen. Daarmee kunnen we de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de infrastructuur blijven garanderen. Aan de andere kant staat ProRail aan de vooravond van de introductie van een modern treinbeveiligingssysteem in Nederland: ERTMS. Het duurt echter nog een aantal jaren voordat dit systeem landelijk implementeerbaar is. 

ProRail moet als infrabeheerder daarom de komende periode een zorgvuldige afweging maken. Enerzijds het minimaliseren van investeringen in oude technologie, anderzijds het waarborgen van de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van haar infrastructuur vooruitlopend op de aanleg van ERTMS.  

Tijdlijn

  • 17-21 april 2025 Geen treinen tussen Rotterdam CS en Barendrecht.

  • 24-25 mei 2025 Geen treinen van, via en naar Rotterdam CS.

  • 8-9 november 2025 Geen treinen van, via en naar Rotterdam CS.

  • 13-14 juni 2026 Geen treinen van, via en naar Rotterdam.

  • 21-24 juli 2026 Geen treinen tussen Rotterdam CS en Barendrecht.

  • 7-8 november 2026 Geen treinen van, via en naar Rotterdam Centraal.

Een groot netwerk

De huidige treinbeveiligingssysteem vormt een netwerk met alle omliggende stations van Rotterdam. Het nieuwe systeem is straks verdeeld in verschillende gebieden. Zo kan het systeem per gebied apart worden uitgeschakeld. Bij werkzaamheden of een storing is de impact op treinverkeer hiermee in de toekomst beperkt tot een enkel traject.

De huidige treinbeveiliging: EBS Interlocking  

EBS staat voor Elektronische Beveiliging Simis. En 'Simis' staat dan weer voor 'Sicheres Mikrocomputersysteem Siemens'. Elektronische rijwegvergrendeling is de apparatuur voor de rijwegbeveiliging van spoorwegen. Dit systeem vormt op dit moment de basis voor de treinbeveiliging van Rotterdam en omgeving. Interlocking betekent in elkaar grijpen of vergrendelen. De beveiliging voorkomt fouten bij de bediening van seinen en wissels zodat deze niet in een verkeerde stand kunnen worden gezet.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers