Ede : Spoorzone Ede
Ede maakt zich klaar voor een groeiend aantal reizigers, bezoekers en inwoners. Door het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer rijden er straks meer treinen tussen Schiphol, Utrecht, Arnhem en Nijmegen. Het project Spoorzone Ede is onderdeel van dit programma.
- Locatie
- Ede
- Programma
- Hoogfrequent Spoorvervoer
- Startdatum
- 2021
- Einddatum
- 2026
Metamorfose stationsomgeving
ProRail bouwt sinds 2020 samen met gemeente Ede, NS en aannemerscombinatie EdesPoort aan een nieuw station en vernieuwd stationsgebied. De stationsomgeving van Ede-Wageningen heeft inmiddels een forse metamorfose ondergaan. Zo zijn vele wissels verwijderd en nieuwe wissels en sporen gebouwd. Ook is de 8.000 ton zware nieuwe Oosttunnel op z’n plek geschoven, is een nieuw busstation gebouwd en zijn er fiets- en voetpaden aangelegd. Iconisch is het nieuwe stationsdak van circa 50 meter breed en 180 meter lang dat in juli 2023 is afgebouwd.
Nieuwe fietsenstalling
Bij het nieuwe stationsgebouw wordt ook een nieuwe bewaakte fietsenstalling gebouwd. Deze biedt plaats aan bijna 5.500 fietsen en de eerste 24 uur is stallen gratis.
Aan de centrumkant van het station komt begin 2025 nog een onbewaakte fietsenstalling met ongeveer 1.800 plaatsen.
Station klaar voor de toekomst
Ede-Wageningen is uitgegroeid tot een belangrijk knooppunt. De gewijzigde spoorinfrastructuur maakt hoogfrequent spoorvervoer mogelijk op het traject Schiphol-Utrecht-Nijmegen. Het oude station was niet ingericht op grote aantallen reizigers en zeker niet op een toename hiervan. Het station bedient niet alleen de stad Ede, maar ook de nabijgelegen universiteitsstad Wageningen en de omliggende regio. Dagelijks maken zo’n 20.000 treinreizigers gebruik van het station.
Dankzij een nieuw busstation, betere looproutes en nieuwe fietsenstallingen gaat overstappen straks gemakkelijker en sneller, al voordat het project volledig gereed is.
Het visitekaartje van Ede
ProRail werkt voor dit project nauw samen met NS en de gemeente Ede. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Gelderland. De nieuwe overzichtelijke en veilige spoorzone wordt hét visitekaartje van Ede.
Meer treinen
Het project Spoorzone Ede is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer op het traject Schiphol-Utrecht-Nijmegen. Het aantal reizigers tussen Schiphol, Utrecht en Nijmegen neemt toe. Daarom werken we toe naar een dienstregeling van zes intercity’s en vier sprinters per uur.
Nieuws over dit project
-
Nieuwe tunnel ingereden bij station Ede-Wageningen
8 augustus 2024
-
Smeerpotten voor Ede tegen geluidshinder bij spoorbochten
5 augustus 2024
-
Zestien dagen werk bij station Ede-Wageningen
16 juli 2024