Nijmegen : Ontwerptracébesluit en milieueffectrapport
Het aantal reizigers en goederen over het spoor neemt toe. Het landelijke Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) zorgt op drukke trajecten voor voldoende ruimte voor reizigers (met elke tien minuten een trein) en goederenvervoer. Een van die trajecten is de lijn Schiphol – Utrecht – Nijmegen. Om een betrouwbare dienstregeling te kunnen rijden op deze lijn zijn aanpassingen nodig in Nijmegen.
Tracéwetprocedure
Om de aanpassingen in Nijmegen planologisch mogelijk te maken, volgen we de Tracéwetprocedure. Op 1 juli 2021 publiceerden we als onderdeel daarvan het ontwerptracébesluit (OTB) en het milieueffectrapport (MER). In deze rapporten zijn de aanpassingen in Nijmegen beschreven, evenals de effecten op de omgeving van deze aanpassingen. Denk hierbij aan gevolgen voor geluid, trillingen, natuur, landschap etc.
Het ontwerptracébesluit en het milieueffectrapport lagen vanaf 1 juli 2021 ter inzage. Op 5 juli was er een online informatiebijeenkomst waarbij we het proces en de inhoud van de rapporten toelichtten. Bekijk de video van deze bijeenkomst hier terug. Het was tot en met 11 augustus mogelijk om een zienswijze in te dienen.
Onderwerpen
Dit gaan we doen
Om een betrouwbare dienstregeling te bereiken vergroten we de spoorcapaciteit in Nijmegen door de bouw van een derde perron en passen we sporen en wissels aan om sneller het station in- en uit te rijden. Ook verbeteren we het station voor de reizigers door de tunnel aan te passen en liften en trappen uit te breiden. Deze ontwikkelingen bieden de kans om aan de westzijde van het station een nieuwe volwaardige toegang te maken: de westentree. Dit doen we mede in opdracht van de gemeente Nijmegen.
Op het opstelterrein nabij de wijk Wolfskuil zorgen we voor meer ruimte om treinen overdag en in de nacht te parkeren. Ook maken we daar treinen van binnen schoon en doen we technische controles.