Stations : Fietsparkeren bij stations
Op de fiets naar het station. Veel treinreizigers doen het al en dat aantal groeit nog steeds. Wij vinden het belangrijk dat reizigers hun fiets goed kwijt kunnen op het station. En ze ook weer makkelijk terug kunnen vinden. ProRail werkt nauw samen met NS, gemeenten en provincies om op een slimme manier meer ruimte te maken voor de fiets.
Gemak van deur tot deur
Ongeveer de helft van de dagelijkse 1,3 miljoen treinreizigers pakt de fiets naar het station. En zo’n 15 procent fietst na de treinreis naar zijn of haar eindbestemming. ProRail wil de reis van deur tot deur makkelijk maken. Dat doen we onder andere door méér fietsenstallingen te maken. En waar mogelijk door bestaande stallingen beter te benutten.
Reizen met de trein is een van de duurzaamste vormen van vervoer. Door het bouwen van fietsparkeerplekken maken wij duurzame mobiliteit mogelijk. Nu en in de toekomst.
Nóg meer fietsparkeerplekken
We hebben op onze (bijna) 400 stations vrijwel alle fietsplekken gemoderniseerd. Tientallen bewaakte stallingen zijn vernieuwd en uitgebreid. Het totaal aantal stallingsplaatsen bij treinstations is nu zo’n 535.000. Dat aantal groeit naar ongeveer 660.000 in 2040, afhankelijk van beschikbare (co-)financiering.
Gemeenten en provincies zijn hierin een belangrijke samenwerkingspartij. Want een station met goede fietsvoorzieningen is een visitekaartje én onderdeel van een goed mobiliteitssysteem in die gemeente of provincie.
Weesfietsen
Weesfietsen zijn fietsen die niet meer of veel te laat worden opgehaald uit de stalling. Weesfietsen kunnen tot wel twintig procent van de beschikbare plekken permanent bezet behouden.
Daarom is er in diverse stallingen een innovatief digitaal fietsparkeersysteem uitgerold. Dat houdt bij wanneer een fiets is geplaatst, zodat de stallingsbeheerder (NS Fiets of de gemeente) te lang gestalde fietsen kan verwijderen. Via een scherm is snel zichtbaar welke plekken nog vrij zijn. Een gemak voor de reiziger.
Hoge sturen en kinderzitjes
ProRail en NS zijn een pilot gestart om te zorgen dat ook licht afwijkende fietsen goed gestald kunnen worden in een rek. Licht afwijkende fietsen zijn fietsen met hoge sturen, brede fietstassen en kinderzitjes en tegenwoordig is ook de fatbike en longtail meer en meer vindbaar in onze stallingen.
Dit soort fietsen past niet goed in de standaardrekken en belemmeren het stallen van fietsen in de rekken eromheen. Het gaat gemiddeld om 15 tot 20 procent van het totale aantal geparkeerde fietsen. Intussen is de pilot voor licht afwijkende fietsen afgerond en verwerkt in onze standaarden, maar omdat ook de fietspopulatie blijft veranderen, houden we vinger aan de pols voor eventueel verder benodigde beleidsaanpassingen
Driewielers en grote bakfietsen zijn ‘buitenmodelfietsen’. Die vallen in een andere categorie. In veel stallingen wordt voor dit soort fietsen al een maatwerkoplossing geboden.