Stations : Rechten van reizigers

Als reiziger mag je rekenen op een goede dienstverlening van ProRail en de vervoerders. Daar doen we iedere dag onze uiterste best voor. Bovendien gelden er voor treinreizigers zes belangrijke basisrechten. Die zijn door de Europese Commissie wettelijk vastgelegd.

Zes basisrechten

Reis je over het spoor? Dan heb je deze rechten:

  1. Een kaartje kopen zonder problemen.
  2. Veilig reizen.
  3. Gelijke service voor passagiers met verminderde mobiliteit.
  4. Informatie over toegankelijkheid voor passagiers met verminderde mobiliteit.
  5. Vergoeding in geval van letsel of overlijden, en aansprakelijkheid voor bagage.
  6. Bescherming tegen spoorwegmaatschappijen die hun aansprakelijkheidsverplichtingen niet nakomen.

Meer informatie

De Europese Commissie heeft deze zes basisrechten vastgelegd. Ze gelden voor alle treinreizigers in Europa. Op de website van de Europese Commissie vind je meer informatie. In Nederland houdt de Inspectie Leefomgeving en Transport toezicht op de naleving van de rechten van reizigers.

Lees meer over je rechten

Contact

Heb je vragen of klachten? Neem dan contact op met onze afdeling Publieksvoorlichting.

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers