Fotoblog: ondertussen in Harderwijk
Nieuws
Op het eerste gezicht lijkt het misschien nog één grote bouwplaats, maar het nieuwe station in Harderwijk krijgt steeds meer vorm. Zo is bijvoorbeeld al goed te zien waar de trappen naar de perrons komen. En goed nieuws: het werk ligt iets voor op schema.
Rondje bouwplaats
Als we een rondje maken over de bouwplaats beginnen we bij het stationsgebouw waar met het storten van de betonvloeren de contouren goed zichtbaar worden. Dan door naar de verkeerstunnel waar aan beide zijden van de onderdoorgang hard wordt gewerkt aan de tunnelwanden en vloeren. Bovenop de tunnel komt een oversteek waarvoor de eerste liggers zijn geplaatst. Deze oversteek wordt onderdeel van het nieuwe stationsplein en zorgt voor een kortere loopafstand tussen het station en het P+R-terrein waar nu de tijdelijke fietsenstalling is.
Voor op schema
Het werkt ligt op dit moment iets voor op schema en dat is goed nieuws want er moet nog veel gebeuren. Zo moeten eind augustus de verkeerstunnel en het stationsgebouw af zijn, zodat ze in gebruik kunnen worden genomen. In maart start de bouw van de overdekte fietsenstalling met twee verdiepingen en 1600 stallingsplaatsen aan de noordzijde van het station. Daarnaast start de bouwcombinatie Hoornstra-Ophof-Reef ook met de reconstructie van het bus- en stationsplein. Als alles loopt volgens plan is de vernieuwing van het gehele stationsgebied dit najaar klaar.
ProRail werkt samen de gemeente Harderwijk en de NS aan Stationsomgeving Harderwijk. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Infrastructuur Milieu en de provincie Gelderland