Vervoerders : Kosten spoorgebruik
Spoorvervoerders betalen voor het gebruik van het spoor. Net zoals luchtvaartmaatschappijen betalen voor het gebruik van de luchthaven en binnenschippers voor het gebruik van de haven. Ben je vervoerder, dan betaal je aan ons een vergoeding voor bijvoorbeeld het gebruik van rails, bovenleidingen, perrons en treinparkeerplaatsen. Goed om te weten: de tarieven liggen al een jaar van tevoren vast. Je weet dus waar je aan toe bent.
Hoogte van de vergoedingen
Hoeveel betaal je als vervoerder nu precies voor het gebruik van het spoor? Dat hangt onder andere af van het gewicht van de treinen die je gebruikt, het aantal kilometers dat je maakt en het aantal stations dat je aandoet. Zo is het tarief voor een zware goederentrein hoger dan voor een lichte reizigerstrein, omdat een zware trein het spoor meer belast.
Bij het berekenen van de vergoedingen volgt ProRail de wet- en regelgeving op dit gebied, zoals Europese richtlijnen en de Nederlandse spoorwetgeving. De wijze waarop de vergoedingen worden berekend is te lezen in de methoden voor toerekening voor de verschillende diensten die je als vervoerder afneemt.
Uitgangspunt hierbij is dat middels de vergoedingen alleen kosten in rekening worden gebracht die volgen uit het gebruik van het spoor. Bijvoorbeeld de kosten voor onderhoud aan het spoor zelf, de wissels enzovoort. Kosten voor aanpassing of uitbreiding van het spoor worden niet in rekening gebracht.
Subsidieregeling
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft voor de periode 2023 tot en met 2025 een subsidieregeling geïntroduceerd voor partijen in het spoorgoederenvervoer. Doel hiervan is om met deze subsidie de kostenstijging (per 2023) voor het opstellen en rangeren van treinen voor deze partijen te verzachten.
Bekendmaken van de tarieven
De tarieven voor het gebruik van het spoor maakt ProRail ruim een jaar van tevoren bekend. Dat doen wij in de zogenaamde ‘concept Netverklaring’, die elk jaar in september verschijnt. Je weet dus ruim op tijd waar je aan toe bent. Bovendien krijgt je als vervoerder zes weken de tijd om te reageren op onze concept Netverklaring. In december komen we dan met de definitieve Netverklaring en de definitieve tarieven.
Zoals gezegd stellen we de tarieven zorgvuldig en volgens de wet- en regelgeving vast. Toch kan het voorkomen dat je het als vervoerder niet eens bent met de hoogte van de tarieven. Je kunt dan een klacht indienen bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Die toetst vervolgens of ProRail zich aan de wet- en regelgeving heeft gehouden.